Full version: orkide..hjälp
Hallau
Fick en orkide för ett par dagar sedan och vet inte vad jag ska göra med den?
Jag fick den en i en genomskinlig plastkruka men hur vill den nu bli planterad nu?
Hur vill den bli vattnad?
Lite skötseltips är oxå varmt välkommet för jag har inga gröna fingrar.
Tosan
Blöt igenom den, helst i vattenbad ca var tionde dag. Låt den rinna av ordentligt, den vill absolut inte va blöt om fötterna. Sedan har jag fått lära mig att man ska duscha blad och luftrötter, inte blommor, men en del säger annat.
Den vill bo i bark/orchidejord och inte planteras om förrän den bokstavligen växer ur krukan.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast alla orkideer har inte riktigt samma skötsel så jag skulle vilja se en bild eller få ett namn på sorten.
Hallau
Står inget namn på den och kameran hittar jag inte...hmmm...slarviga jag.
Den är lila och köpt på ica maxi vet jag, om det kan hjälpa?

Föresten vill blomman bo i en glaskruka eftersom plastkrukan är genomskinlig eller går det bra med en vanlig?
sudden
då kan det nog vara en dendrobium som enligt min erfarenhet inte brukar vara speciellt känslig. sköt den som ovan beskrivet men duscha är onödigt. ge den näring då och då men skäm inte bort den tongue.gif

det är inte nödvändigt att sätta den i glaskruka utan vilken vanlig kruka som helst duger. jag har precis räddat livet på en orkidée och den sitter i en helt vanlig kruka =)
kristerh
kan oxså vara en phalaenopsis/brudorkidé, wink.gif kan du inte berätta hur den ser ut även om du inte har en bild.
Linis
Hej!
Brudorkidé är nog den som är vanligast att den finns att köpa i vanliga mataffärer.

Jag tycker att det bästa är att orkidé får sköta sig mkt på egen hand. Vill helst inte stå för varmt. 16 grader har jag hört att ideal.
Jag brukar ha fönstret öppet på natten så att krukan blir sval.
Vattna inte för mkt! nono.gif
Hellre för lite. De tål torka bättre än övervattning.
Duscha bladen (som redan tipsat om) verkar mina plantor uppskatta.

Lycka till! tummenupp.gif
Lilleskutt
Hej hej..
Om du får för dig att plantera om den så får du tyvärr vänta tills den har blommat ut annars så finns det risk att allt faller av tyvärr... thumbdown.gif
Guerreira
Hej!

Gå in på neovitas Orkidéprat - där finns jättemånga bilder och skötselråd, liksom en massa orkidéentusiaster som gärna svarar på alla dina frågor. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon