jag har ett gäng väldigt fina tomatplantor som blommar, fruktar och beter sej allmänt hyfsat. problemet är att nu plötsligt så börjar bladen gulna, och det gårt fort, högre o högre upp mot kronan... please, hjälp mej att hjälpa mina älskade plantor!! kan ente tänka mej att de mår så bra... lr?
tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2007, 19:04
Näringsbrist kanske? Vad gödslar du med? Är de planterade i marken eller i kruka(isåfall hur stor)? Ute eller i växthus/uterum?
Jag har samma problem. 2 busktomater, Oregon Spring, på friland är helt gula

Kan det bero på allt regnet? Jag har aldrig varit med om detta så här tidigt på säsongen. Gödslar med gräsklipp, tidigare guldvatten och i våras med hönsgödsel. Någon som förstår detta?
Övervattning kan få plantor att gulna. Hur är dräneringen?
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-07-2007, 20:04)

Näringsbrist kanske? Vad gödslar du med? Är de planterade i marken eller i kruka(isåfall hur stor)? Ute eller i växthus/uterum?
alla är satta i lerkrukor (terrakotta) som är (tror jag) 30-35 cm i diameter. dom bor i ett litet växthus och jag gödslar med gräsklipp...
tack!
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2007, 19:12
Det låter mysko att de gulnar för de har ju gott om jord och de har ju gräsklipp = näring + de står i växthus = de borde ju inte vara övervattnade kanske det har varit för kallt? här har vi ju bara haft runt +15 och på natten kanske bara +8-9c och det är ju inte speciellt varmt för en tomatplanta.
e9olivia
18-07-2007, 07:29
Jag har precis samma problem med mina Tiny Tim. De står i lerkruka utomhus och nu börjar några av dem få gula blad. Har aldrig odlat tomater tidigare, skall de få gula blad längre fram på sommaren? Vill så gärna att mina små bebisar skall må bra...
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 09:25
En viss mängd gula blad senare på säsongen är normalt blad blir ju gamla och utslitna. Jag har även märkt att det är skillnad på kompost och köpejord. Jag har 3 busktomater i hinkar ute 1 fick köpejord och 2 fick egen kompostjord, den som fick köpejord gulnade medans de som sitter i kompostjord är gröna, kraftiga och fina så nu har jag gett extra gödning till hinken med köpejord (nässelvatten, gräsklipp och en ekologisk granulerad gödning), det kanske var mera snabblöslig gödning i köpejorden så den snabbt lakades ur det har ju regnat (fast inte så mycket här tycker jag, det har mest duggat).
e9olivia
18-07-2007, 10:23
Aha... Mina har ganska trist köpejord, men jag blandade i kogödsel i botten på krukan. Bra/dåligt?
Är novis på trädgårdsområdet (flyttade till villa i november) så jag undrar, vad är nässelvatten? Har använt flytande blåkorn till tomaterna och blomkrukorna. Är det "dåligt"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.