Full version: frysa sur saft?
gkl0201
Håller på och gör röd vinbärsgele. Vet någon om man kan frysa saften som blir innan man tillsätter socker och sedan koka den till gele i vinter? har nämligen brist på glasburkar...och plats.
Chamomille
Jaa, det måste väl gå... Jag kan inte se varför det inte skulle gå? Själv har jag fryst rabarberdricka, fast med socker och den blir aldrig till "is" utan är rinnig just för att det är så mycket socker i.
rolleyes.gif
Fenja
Det går utmärkt!
Mvh
Fenja
Clella
Men hur går det med pektinet när man fryser saften - klarar det sig?
Fenja
Pektiner snarare förstärks av frysning. Men det är väl kanske inget man vill ha i sin saft... om man inte ska göra gelé förstås.
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
När du fryser färdig gele "spricker" gelen, blir grynig och vattnig i separerad blandning. Men om du då kokar upp den igen går den ihop och stelnar så fint när den svalnar.
Samma gäller alla pektin- och gelatin-blandningar.

Vet inte hur osockrad saft beter sig. Det har jag aldrig prövat.
Det är väl också lika bra att kladda klart när man liks håller på. Koka upp en burk gele i vinter är ju lite lättare vad gäller disk och så.
Inga från Närke
Om vinbären mognar vid olika tidpunkter så brukar min mamma frysa den sort som är först färdig och sedan blanda det med nästa skörd som mognat senare. Det fungerar bra så det går nog med sur saft också.
Vi brukar blanda svarta och röda eller svarta och vita och de mognar lite olika, tycker svarta vinbär blir lite för stark smak.
mamamaggan
Har fryst helt osötad saft och det gick bra. Nu kokade jag inte sötad saft av den utan spädde och och drack som juice ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon