Siv i Bollnäs
Jag har fått svartfläcksjuka på en stor Pairie Dawn. Det är inte första gången; den brukar få det ibland, mer eller mindre. Den blommar ju och det är ju inget som den dör av s a s. Problemet för mig är just nu, att jag i fjol planterade en klematis från Estland (heter Rüütel) som skulle bli passande i färg tyckte jag, då rosenbusken blir hög och gärna vill bli lite kal nedtill. Så jag satte den en kort bit ifrån; så nära att den skulle kunna klättra på rosen när den växte upp. Det har den gjort nu, fast inte börjat blomma. Min fråga är: kan rosen smitta klematisen så att även den får svartfläcksjuka???

Siv i Bollnäs g.gif
Kajsa
Har inte sett det, men klematis kan få mjöldagg och det får rosor med, men har aldrig sett att dom får svartfläcksjuka, har många olika klematis så jag borde lagt märke till det.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej svartfläckssjuka kan inte smitta från rosor till klematis och det kan inte mjöldagg heller, rosmjöldagg är sortspecifik och går inte på andra växter, det finns många arter mjöldagg.
Siv i Bollnäs
Tack Kajsa och Åsa! Detta besparar mig en massa jobb med att gräva upp och flytta klematisen - förresten passar den ju så bra där den står också!

Hälsningar Siv happy.gif
M i Mälardalen (zon 2)
Är svartfläcksjuka också helt sortspecifik?

KURT
CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 11-04-2009, 06:53) *
Är svartfläcksjuka också helt sortspecifik?

Nej, men artspecifik, sedan är olika sorter olika mottagliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon