Full version: när skörda?
kerstine
min rödbetsblast har blivit väldigt kraftfull och hög-är det dax att skörda då?

och måste man invänta blomningen på potatisen (Rocket) innan man kan ta upp lite? Det rä endast knoppar än så länge. längtar så att provsmaka....
Ingrid på Västkusten
Rödbetorna skördas på hösten - kul att höra att blasten är kraftig, men det är knölen Du är ute efter, elelr hur? Anars är rödbetsblast jättegod som spenat :-))
Skrapa lite försiktigt i jorden och se hur stora de är,

Hälsar Ingrid
kerstine
visste inte att även blasten på rödbetan var god, tack för tipset! men rödbetan behöver väl blasten för att fortsätta växa, jag kan väl med andra ord inte ta (en del av) blasten redan nu?
Hannele
Smaka du på några primörer nu, med lite smör!
Ingrid på Västkusten
Man kan nalla lite blast det brukar gå bra - Du kan även skörda späda rödbetor nu och smaka på dem - och även blasten .-))) det är halva nöjet att skörda bavy-grönsaker, de ahr en speciell smak.

Hälsar ingrid
Exotic
Hej på er,
Var på Trädgårdsföreningen i kväll och fick se nått läckert men ingen kunde just hjälpa mig ...men någon sa rödbetor.
Det såg ut som gröna sallads blad men ådrorna var mega RÖDA...den färgen bara lös *Wowowowowow* laugh.gif rolleyes.gif
Någon som kanske kunde säga om man var på rätt spår ???
Hur ser rödbetornas blad ut`????

MVH Exotic wub.gif
Ingrid på Västkusten
Kan va rödbetor, mer troligt är mangold :-) de finns med olika färg på 'ådrorna' ifårn orange till rosa till rött till vitt :-) den blandningen heter Bright Lights.
Visst är mangold FIN!
och GOD!

Finns en udnerbar rödbeta som heter Bull's Blood, som har vinröd-metallic-färgade blad!

Hälsar ingrid
Exotic
Hej Ingrid,

Jag tror att du slog huvudet på spiken laugh.gif för när jag sökte på Mangold så var det allt den Röda.
1000 tak för det,så då blir det till att odla nästa sommar ,eller går det att försöka nu ???
Jag blev heltänd på den röda ..jag bara säger Jummii Love wub.gif wub.gif
Bara så mega läcker att sätta ihop med blommor smile.gif biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif

MVH Exotic wub.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Elaine,

Jag är inte så hemsk bra på mangold, mina vårsådda plantor är inte så stora och skrytiga - men de borde planteras isär (för länge sedan) - hör av Dig på mailen om Du vill testa nån ;-)) skall väl finnas nån rödådrig ibland dem :-))

Å med lite kodynga kommer de att sätta fart ;-)

Hälsningar ifrån ingrid
Exotic
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-07-2003, 08:54)
Hej Elaine,

Jag är inte så hemsk bra på mangold, mina vårsådda plantor är inte så stora och skrytiga - men de borde planteras isär (för länge sedan) - hör av Dig på mailen om Du vill testa nån ;-)) skall väl finnas nån rödådrig ibland dem :-))

Hälsningar ifrån ingrid

Ojjjjaaaaa rolleyes.gif
Det vill jag gärna prova om det finns någon röd till den rödhåriga biggrin.gif smile.gif
MVH Exotic wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bright Lights brukar ge bra plantor ifall du tänker fröså nästa år fast då brukar det bli en färgblandning, det är inte enbart röda plantor. Mangold är en ganska lättodlad växt och är ofta även dekorativ i blomrabatter.

Det finns en sort som är röd som heter Ruby chard, men jag vill inte rekommendera den, den är ganska svårodlad det är den enda mangoldsort som inte har funkat trots att jag testat flera år den bara går upp i blom och ser tråkig ut, alla andra sorter fungerar utmärkt. Och en del övervintrar här och kan ge lite tidiga vårprimörer innan de rivs upp (mangold är tvåårig = de blommar och sätter frö andra året, går de upp i blom första året är plantan sådd för tidigt eller så är den stressad av någon anledning).

Bright Lights
Ingrid på Västkusten
CITAT (Exotic @ 11-07-2003, 20:25)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-07-2003, 08:54)
Hej Elaine,

Hälsningar ifrån ingrid

Ojjjjaaaaa rolleyes.gif
Det vill jag gärna prova om det finns någon röd till den rödhåriga biggrin.gif smile.gif
MVH Exotic wub.gif

Todelooo, Ja DET går väl att ordna :-)) maila mig!

Hälsar ingrid

PS Ruby Chard som Åsa nämner lyckas intejag helelr med.
Exotic
Hej På er Ingrid & Åsa,

Jag har mailat dig Ingrid rolleyes:
Åsa tack för det ,jag vet inte om det var blandade sorter jag såg ,för jag bara så dem Röda laugh.gif
Så detta får jag testa vill mixa dem ihop med blommor smile.gif

MVH Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon