Full version: Utslag
Tezzla
I morse vaknade jag med rejäla utslag på benen, magen och ena armen. Först reagerade jag inte så mycket, men under dagen har dessa utslag svullnat upp ordentligt, de är säker 10 cm och mer i diameter, kokheta och smärtar. Kliar dock bara lite. Vad kan det vara? unsure.gif Jag vet att jag ibland är överkänslig mot myggbett, men såna här rejäla smärtande "bullar" har jag aldrig fått förut. Kanske det är någon särskilt giftig mygga som käkat på mig under natten? Men myggbett brukar inte göra ont, i alla fall inte på mig. Ni som är riktigt överkänsliga mot myggbett, känner ni igen min beskrivning? Tycker det är lite otäckt faktiskt... -fear-.gif
Fenja
Testa att stryka på lite teatreeolja, eller kortison om du har det hemma. Jag får ofta väldigt fula utslag av bett, men teatreeoljan hjälper. Har det inte lagt sig till i morgon så ring sjukvårdsupplysningen och hör.
Mvh
Fenja
Pirum
Ta gärna nån receptfri antihistamin (om någon pollen/pälsdjursallergiker finns i närheten), eller Tavegyl kanske. Det minskar svullnad. Men tusan vet vad svullnaderna beror på. När jag var liten brukade jag få utslag när vi planterade potatis...halva benen, var väl några jordloppor eller nåt som bet mig, jag vet ej.
aldo
Jag är oxå överkänslig mot myggor o knott och denna sk sommar har det varit för j-ligt .Jättebett med stora fula märken som minnen .

Jag tar på Zelocain /bedövningssalva och när knotten är som värst blir det "allergitabletter " annars kan man bara inte sitta still -fear-.gif

Tezzla
Jag har tagit en Clarityn nu så får vi se om det hjälper. Hydrokortison hade jag tyvärr slut på. Hoppas det blir bättre annars får jag väl kontakta sjukvården. Det värsta är ju att utslagen gör ont confused.gif
elleave
Du har inte efter sol hemma? Det lindrar det irriterande och onda, kolla på nätet på olika "utslagssjukdomar" så gjorde jag när jag fick bältros....

smiley_small_hug.gif
Tezzla
CITAT (elleave @ 12-07-2007, 21:12) *
Du har inte efter sol hemma? Det lindrar det irriterande och onda, kolla på nätet på olika "utslagssjukdomar" så gjorde jag när jag fick bältros....
smiley_small_hug.gif

Bälros har jag haft så det vet jag hur det känns och ser ut laugh.gif (Och nog för att dessa utslag gör ont, men det är ingenting mot bältros)
elleave
Nej trodde inte det heller, det är rätt små blåsor, men After sun gelé hjälper mot myggbett och sånt med smile.gif
Floppy
Det var en tråd tidigare om myggbett och då la jag in dessa två bilder på hur mina myggbett brukar bli om jag har otur...och du kan ju se att de är rätt rejäla...och de är precis som du beskriver ...varma, stora ca 10-15 cm och de kliar inte nått speciellt...jag har fått det förklarat så att myggan kan ha ett väldigt starkt gift och sen kan hon ha tryckt in snabeln lite olyckligt och träffat nått som är lite känsligare...
Jag har fått 'Betapred' utskrivet och som är en akutmedicin och sen har jag förebyggande som heter 'Cetirizin Merck NM' och kostar bara 17 spänn för 14 tabletter...och det är receptfritt och rent ut sagt skitbra...tummenupp.gif
...har inte fått ett bett i den storleksklassen som jag hade tidigare...nu blir de normala...och för den strunt summan så är det ju super... yahoo.gif
[attachment=5098:2005_06_...__Small_.jpg][attachment=5100:2005_06_...__Small_.jp
g]
Tezzla
Floppy: Oj, så där ser ju mina utslag ut också. Gjorde dina utslag ont?

Tack för rådet om Cetirizin Merck NM, det ska införskaffas omgående! kram2.gif
Gossen Ruda
Det kan bero på insektsbett (du har väl inga vägglöss?) men inte nödvändigtvis. Det kallas väl för nässelfeber och är en allergisk reaktion på någonting.

En jul för drygt 10 år sen hos brorsan hade dom/vi besök av svägerskans brors familj. Dom hade med sig sin lilla dotter som var under ett år. Under kvällen blev hon lite dålig, blev röd och fick svullna utslag över hela kroppen. Till slut var hon ett enda utslag och då åkte dom iväg till barnsjukhuset. Där fick hon antihistamin och blev bra på en gång.

Fast efter det var hon allergisk mot nästan allting. Fisk, ägg, nötter, griskött, mjölk, katter mm. Jag har ofta funderat på om det var koncentrationen av nya ämnen som fick kroppen att reagera. Allt som hon blev allergisk mot fanns på julbordet. Ok, katten var på golvet.
Floppy
CITAT (Tezzla @ 12-07-2007, 21:58) *
Floppy: Oj, så där ser ju mina utslag ut också. Gjorde dina utslag ont?

Tack för rådet om Cetirizin Merck NM, det ska införskaffas omgående! kram2.gif

Ja de gjorde ont...inte direkt när jag rörde eller tog på dem men däremot när jag gick...jag hade oturen att först få på ena foten och sen dagen efter kom det på vaden...på det ANDRA benet... angry.gif crying.gif ...så jag hade liiiite problem med att gå... laugh.gif

Du kan läsa om Cetirizinet på FASS....om du vill veta lite mer om den...hoppas att den fungerar lika bra på dig som på mig...och hoppas att dina 'myggbett' försvinner fort ...
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2007, 22:15) *
Det kan bero på insektsbett (du har väl inga vägglöss?)

Nä, det har jag inte, tack och lov! tongue.gif

Idag är i alla fall utslagen bättre. Svullnaden har gått ned litegrann så det går förmodligen åt rätt håll tummenupp.gif
Pirum
Cetirizin (Zyrlex, etc) är bra, men som jag skrev i en annan tråd, jag blir ibland väldigt trött av det. Var som en zombie i en halv sommar för nåt år sedan...jag föredrar Loratadin (Clarityn, etc) , som på mig har ungefär samma effektivitet men inte gör mig trött.

Men ovanstående är individuellt, för en del kan det ena funka bättre, och för andra det andra.
Floppy
Håller med Pirum...det som fungerar på dig fungerar icke på mig...och jag blir icke trött av dessa Cetirizin men Zyrlexen blev jag det av...ja du tänk att vi kan reagera så olika...så det är tur att det finns flera sorter så man kan prova sig fram... smile.gif
zaaritha
Kan det vara stickmyggorna Aedes cinereus eller Ochlerotatus sticticus
ni drabbats av? De ger giftiga stick, de är otäcka!
Chamomille
Ok, katten var på golvet.
[/quote]

a0a.gif
Mycket tråkigt med allergin.... men kul skrivet... rotfl.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon