Full version: PANIK!
sudden
vad tusan!!! på en balkong ska ju inet blommorna få ohyra kan man tycka angry.gif

nu har jag sett tre olika (tror jag iaf) sorters ohyra på mina stackars blommor! rosorna och tomaten verkar vara värsta utsatta ranting.gif

kan någon identifiera dessa äckliga kryp och tala om för mig hur jag blir av med dem??

ingen aning. sitter ovanpå rosornas blad mestadels på de nya skotten
[attachment=5124:DSC_0134_2.JPG]

två sorters lusar eller en eller vad tusan är det???
[attachment=5125:DSC_0135_2.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Bild 1 = mjöldagg som är en svampsjukdom angreppen kan bromsas genom regelbundna sprayningar med mjölkvatten eller atamonvatten.

Bild 2.Ser ut som vanliga gröna löss det där vita på bladen är gamla hudömsningar från lössen, enkelt och snabbt är det att klämma dem med fingrarna de brukar ju sitta i toppen på skotten så det är ju lätt att hitta dem, annars kan du ju använda såpvatten, provado spray el. pinnar (medel tar dock även död på ev. lusfiender som kan finnas på växten)
sudden
oki.. mjölkvatten = mjölk+vatten?

är provado bättre än tex pyrex eller pyritreum(stavning?)?

just här verkar inga lusfiender ha satt sin fot crying.gif

sambon har precis klämt de vedervärdiga små sakerna men det kommer ju flera... hmm blir lusen vit innan den ömsar? för jag har allt sett dem helvita levandes mad.gif

hur bekämpa tomaten och ändå kunna äta av frukterna från den sedan??? gaaaaah vad jag hatar småkryp!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är möjligt att du har haft någon enstaka rosenstrit de kan påminna om bladlusskinn men rosenstrit brukar göra bladen alldeles prickiga så isåfall har du nog inte haft så många för dina rosor har ganska gröna blad.

Och ja jag tycker provado är bättre det är effektivare och kräver inte så många behandlingar. Provadokapslarna exempelvis gör så växten blir giftig för insekter i ca 6v, sprayen tas upp av bladen och finns kvar i några dagar så alla som sticker och suger i växten blir förgiftade.
Pyrex och dylikt är kontaktverkande = du måste träffa lusen med medlet och löss kan idka jungfrufödsel så det räcker om du missar en + medlet börjar brytas ner ganska snabbt efter sprutningen man kan säga att så snabbt det torkat upp på bladen har det ingen effekt på ev. löss.

Mjölkvatten är mjölk och vatten blandat, mjölken gör så det blir lägre pH på bladen och då trivs inte svampen så bra (det kan dock lukta lite sur mjölk efter sprutningen men det går över när bladen torkar).

Och tomaten beror ju på vad du har för ohyra man kan ju klämma ifall det är löss och man inte vill ha medel annars är det nog bara upprepade behandlingar med såpvatten som gäller det är ju det minst giftiga, även detta är kontaktverkande och måste träffa lusen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon