Snöflinga
Har satt Blomman för dagen, fräch och fin från start men ju högre opp den kommer desto blekare färg, bladen blir alldeles vita i kanterna och den verkar stanna i växten dunno.gif Någon som vet vad det kan bero på ... har bra välgödslad jord mm.
lissa
Mina brukar tyvärr bli fruktansvärt fula i bladen, mycket värre än vad du beskriver , plus någon sjukdom men den blommar friskt ändå..
Jag hade samma problem med luktärtor, och då sa Kerstin att hon trodde att det kunde brero på att den hade stått oskyddad och hade fått för mycket blåst...och om det är blåsten som är boven kan du kanske åtgärda det, med det andra fula kan jag inte hjälpa dig tråkigt nog, för själv knipsar jag bort dom fulaste bladen och tittar på blommorna isf bladen....men någon annan kan nog ge dig bättre svar ... hoppas jag
Ophelia
Jag hade olika Ipomoea förra året och de var fina. Planterade dem i bra jord och var ganska noga med att gödsla och vattna regelbundet. Hade inga problem med att bladen blev fula, tvärtom var det rejäla plantor som blommade vackert smile.gif

Hade även bl a luktärtor året innan som växte sig ståtliga och höll sig väldigt fina trots att de planterades i balkonglådor (som inte är så djupa). Förutom att de fick bra jord var jag oxå noga med vattning och gödsling. De blev höga, fina och blommade rejält så jag kunde plocka buketter happy.gif
Snöflinga
Tack för svar ... det är möjligt att det kan bero på blåsten, fast då borde ju andra "klängisar" också vara likadana tycker jag unsure.gif Verkar som om de bara slutat växa och inte tillstymmelse av knoppar heller ranting.gif Tidigare somrar har jag odlat en sort med mörkblå blommor och det har gått bra ... detta är för mig en ny sort med fina ljusblå blommor Imponea (Morning Glory) Heavenly Blue ... den kanske är kinkigare g.gif
lissa
Det där med blåsten som Kerstin sa till mig gällde luktärtorna, men jag tänker ibland att det kanske kan gälla samma för Ipomeorna...Vet inte, men tror nog att olika blommor reagerar olika inför blåst, kyla etc
Jag har för det mesta haft den mörkblå, men vill minnas att dom ljusblå kom lite senare. Jag vet inte hur det är i ditt klimat, men i mitt bara växer och växer dom jättelänge innan dom börjar blomma, men om dina har stannat upp i växten kanske det har något med rötterna att göra confused.gif för även om mina blad är fula så fortsätter den att växa..verkligen mystiskt

Grattis Ophelia till att ha fått vackra och starka Ipomeor, men framför allt Luktärtorn, dom är jag verkligen avundsjuk på, för i mitt klimat är det jättesvårt att lyckas med dom,, och det är en blomma som jag förknippar med min barndom smile.gif
bysmed
CITAT (Snöflinga @ 12-07-2007, 22:53) *
Har satt Blomman för dagen, fräch och fin från start men ju högre opp den kommer desto blekare färg, bladen blir alldeles vita i kanterna och den verkar stanna i växten dunno.gif Någon som vet vad det kan bero på ... har bra välgödslad jord mm.

behöver den ytterligare gödsel? de växer fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon