Full version: Ny trädgård
Pelle80
Hej!

Jag och min sabo har köpt ett nyproduserat hus på östgötaslätten(zon1?) med planerad inflyttning i början på september. Jag har så smått börjat fantisera om fruktträd och trädgårdsland, men förstår att det mesta inte går att sätta på hösten.

Mina frågor så:

Vad kan/bör jag göra i höst-vinter för att vara redo att så i vår?

Fruktträd kan väll sättas på hösten? Hur är det med Körsbär?

Mina föräldrar har en rabarber-(planta?) som under hela mitt 27åriga liv har producerat fantastiskt mycket rabarber, kan man dela på plantan, ta ett skott eller på något vis få med mig mina favoritrabarber?

Jag tar också tacksamt emot tips på goda och bra äppel, päron, körsbär/bigaråer/klarbär, tomater(vad heter de fantastiska randiga), samt alla andra lättskötta grönsaker, frukter, örter och bär.

Är novis på området även om jag hyar visst hopp till min stackars balkongodlade tomatplanta.. blush.gif

Hoppas ni är sugna på att ge mig lite tipps, tack på förhand

/Per
Åsa, mälardalen zon 2
I låga zoner kan du plantera i stort sett alla lövfällande växter på hösten gärna då de är i vila = utan blad (vinrankor bör dock planteras på våren). Vissa växter kan dock vara svåra att få tag på under hösten då en del plantskolor börjar stänga för vintern, så med vissa kan man behöva vänta på att plantskolorna öppnar på våren och man kan börja plantera lövfällande växter som är i vila så fort man kan gräva i marken på våren.

Rabarber: Gräv upp en rotbit på hösten och tryck ner i öppen jord i soligt läge det brukar räcka (en f.d granne körde över rabarbern med rotfräs i ett försök att ta död på den, resultat hundratals nya plantor blev det av den sönderhackade roten.)

Hurpass stor tomt är det som det handlar om? en del av dehär nya tomterna runt moderna hus är ju så små att det kanske inte passar med 10-12m höga och jättebreda träd.

Tomater: Det finns många olika randiga tomater men Tigerella är nog vanligast.

Grönsaker: Mangold är min mest lättodlade grönsak, i år har jag 3 olika sorter. Men många grönsaker är lätta att odla lite beroende på vilken jordmånman har+ gödsling och vattning. Grönsakslandet kan grävas iordning redan på hösten om man vill en del grönsaker går ju också att så på hösten typ morot, palsternacka, persilja MEN de får inte gro så man bör så dem direkt innan marken fryser + vitlök kan du sätta i oktober-nov köp gärna bra utsäde.

En sak kan jag bara säga börja smått och gör en sak i taget ifall det är en stor tomt annars får man lätt en massa halvfärdiga projekt. En trädgård är ett livsprojekt som man inte blir klar med på en säsong iallafall så man kan ju fundera på vad man först vill ha i trädgården och man bör även fundera på vart man vill ha uteplatser och dyl. så man vet vart man inte ska plantera. +Om man har grannar med uteplatser bredvid kan man ju även försöka att inte sätta något träd som om några år kommer skugga hela grannens uteplats, det kan bädda för konflikter.

Odlingszoner
Pelle80
Hmm zon2/3 var det visst..

Tomten är bara 650m2 så träden kan ju inte vara allt för stora, antar att jag skall välja svagväxande träd?

Mangold? confused.gif ... morötter och sockerärtor har jag hört talas om wink.gif

He he rabarber verkar det ju som att jag skall kunna fixa!

Tusen tack!

*Ulrica*
Jag skulle ta det lugnt och låta planerna sakta ta form och känna in mej för att vara säker på att inte ändra mej. Kolla upp var jorden är fuktig, var det är skugga, var det skulle behövas skugga etc. etc. Träd, en damm, grönsaksland eller en uteplats är inget man flyttar på i första taget.

Träd och buskar tar ju lång tid så det skulle jag börjat med. Går utmärkt att plantera på hösten. De flesta perenner också.

Bygga gångar, sargar till grönsaksland etc. kan man ju göra så länge man inte har tjäle eller snö.
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att du vill ha så mycket på liten tomt kanske du ska satsa på fruktträd som är ympade på svagväxande grundstammar ex. sötkörsbär blir bara 1/3 så stora ympade på Gisela som om de skulle varit ifall de var ympade på den vanliga P. avium som kan ge sötkörsbärsträd på runt 10-12m. Med tanke på att det är zon 2-3 borde du kunna ha Stella den brukar finnas på Giselagrundstam + den är självfertil så du behöver bara ett träd, Stella är härdig till zon 3. Träd på svagväxande grundstammar kan dock behöva stöd hela livet + de har oftare kortare livslängd men de sätter frukt tidigt och blir ju inte så stora. (körsbär på svagväxande grundstam kallas ofta pysslingsträd i handeln)

När det gäller plommon finns det några sorter som är svagväxande och ger lite mindre träd + är självfertila, +kommer tidigt i bördighet (det låter som om du inte vill vänta för länge) +är härdiga där du bor: ex. Victoria, Experimentalfältets sviskon, Czar

Äpple finns på svagväxande härdiga grundstammar som ex. B9 lite osäker på vilka sorter man kan lyckas få på den dock så man kanske ska höra med en trädgårdsbutik och se vilka sorter de kan få tag på som är på den grundstammen

Tyvärr finns inte päron på härdiga svagväxande grundstammar så är päron viktigt och du kanske har plats för ett stort träd kanske det är ett päronträd man ska satsa på då.

Mangold är en spenatsläkting och rödbetssläkting, man använder bladen, mangold ligger ofta som små blad i lösviktssalladen i affären. Äldre blad använder man förvällda som spenat och kan ersätta spenat, man kan i stort sett plocka hela sommren och långt in på hösten de klarar frost det kommer hela tiden nya blad, och i din zon kan många mangoldsorter överleva vintern så när de grönskar igen på våren kan man skörda ända tills plantan går upp i blom då man river bort dem och ofta så har de nysådda mangoldplantorna blivit plockstora när den gamla mangolden har vuxit upp. 2-3m mangold räcker till väldigt många maträtter med mangold (fröerna har lång hållbarhet själv sår jag bara ca 1m per sort). Mangold sås när marken blivit uppvärmd i maj sår man för tidigt kan en del sorter gå upp i blom ett år för tidigt.

Spetsmangolden Perpetual Spinach riktigt gammal sort brukar överleva vintern hos mig.

Mangold Bright Lights, mangold kan ha många färger på stjälkarna de små bladen som brukar ligga här i salladsdiskarna brukar ha röd stjälk, denna sort klarar inte vintern så bra (själv provar jag en färgblandsning i år som heter Rainbow)

En bra sort jag har är sorten Gelber Schnittmangold (tyvärr ingen bild, den är gulgrön och lite bucklig), den har tunnare blad så även lite äldre blad av denna brukar gå bra råa i sallad. Klarar vintern bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon