Full version: Aronia som häck
tussilagon
I egenskap av nybörjare tackar man för forum som det här! Har dock läst in mig något och har ganska klart för mig vad jag vill när det gäller planteringar.
Har planerat att plantera en häck längs med den del av tomten som gränsar mot vägen. Har tänkt mig svart aronia då den lämpar sig av flera anledningar. Nu till min fråga: är aronia, bäraronia och svart aronia helt skilda arter eller är de samma. Hur skiljer de sig i så fall från varandra? blink.gif
Tack på förhand! thanks.gif
Anders zon 1
Om jag är rätt informerad finns det bara två arter av aronia, svartaronia (Aronia melanocarpa) och rödaronia (Aronia arbutifolia). Båda härstammar från östra delarna av Nordamerika och skiljer sig åt en del, bland annat har svartaronia svarta bär och rödaronia röda. Hybriden mellan dessa båda kallas slånaronia (Aronia x prunifolia) och förekommer vild i ungefär samma områden som de båda arterna. För att krångla till det hela finns det sedan flera olika odlingsformer av aroniorna. Enligt SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) tillhör till exempel sorten 'Hugin' (E-planta, brukar kallas liten svartaronia) arten A. melanocarpa, medan sorten 'Elata' förmodligen är en hybrid. Tyvärr råder namnförbistring i handeln och man anväder rätt ofta namn som inte är officiella (både svenska namn och latinska) vilket ibland gör det svårt att veta vad det egentligen är man menar. Till exempel namnet "bäraronia" verkar användas lite hur som helst och säger i princip inget om vilken sort eller art man har att göra med. Lite mer info om aronior kan man till exempel hitta här: http://www.eplanta.com/ (gå in under "sortimentlista" och "buskar och träd") och här: http://www.hort.uconn.edu/Plants/a/aroarb/aroarb1.html
tussilagon
Tack! Jag har också uppfattat det som ett problem att begreppet aronia i folkmun (och bland en del fackmän) används helt missvisande. Har förstått att det skall finnas flera aroniasorter, men noterade dessutom att det på plantskolan fanns flera "storlekar", alltså mindre och större, och när man sedan inte är alltför kvick med att sätta de latinska namnen på minnet så blir det problem. Så då vet jag inte om det finns enbart aroniaplantor för häck och skilda aroniaplantor för användning som t.ex. buske. Detta är några av orsakerna till min förvirring kring aroniorna...
Bor för övrigt i zon 3, om någon har en uppfattning om det kan omöjliggöra någon aronia-sort för mig...?
Jan Lindgren
Hej!
Sorten Viking anses ha de godaste bären. Smart att anlägga en häck där du dessutom kan använda bären.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon