Full version: Kopparorm(ödla)
skogstroll
jag har ett flertal gånger det senaste året träffat på ett gäng kopparormar(ödlor). De är ju väldigt snälla men vad gör de för nytta i trädgården? smile.gif
Anders zon 1
Kopparödlan äter insekter, mask och dylikt och kan säkert ge sig på en del skadedjur. Den gör absolut ingen skada. Var glad över att du har ett så vackert djur på tomten - det är inte alla förunnat! smile.gif
Tosan
När jag var liten hade vi en balja fylld med stenar under stuprännan. Min syster och hennes dåvarande pojkvän lyckades fånga två kopparormar som de släppte dit. Den ena försvann men den andra bodde kvar hela sommaren smile.gif
cato
Kopparormen äter även sniglar, så var rädd om den.
zissi
Jag har nästan hela sommaren haft en (el. om det är flera) kopparödlor i min kompost. Den äter ju mask, sniglar, larver m.m. Det finns trotsallt mängder av mask kvar i komposten så jag tror inte den gör någon skada. Jag tänkte ett tag bära iväg den till skogen bakom huset men vi trivs rätt bra med varandra kompiskram.gif numera. Den är ju fridlyst här i Sverige också så var rädd om den.

Mvh zissi
myy
De är ju så fina! Räcker inte det? Hos oss skulle katten bara ta dem, tyvärr - annars hade de gärna fått bo här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon