|
Johan.S
13-07-2007, 10:39
Hej! Har någon på sistone sett burkar av fabrikatet Le Parfait säljas (företrädesvis i Stockholmsområdet, eller på postorder)? Dessa såldes under 1980-1990-talen på varuhusen framåt höstkanten, men numera ser man dem aldrig. Jag behöver fler burkar och kan inte finna någon som säljer dem. Tillverkaren finns kvar i frankrike, men då jag inte kan språket kan jag varken läsa vad som står på hemsidan, eller kontakta dem.
Vänliga hälsningar Johan.

Hannele
13-07-2007, 12:25
Loppis, tradera?
Jag tror jag har sett liknande på överskottsbolaget.....
Kolla med de svenska stora varuhusen (KF Åhlens), de brukar plocka in "liknande" burkar på sensommaren, men jag vet inte vad det är för märke. Du kan också fråga på Alternativ.nu forum.
Chamomille
13-07-2007, 16:23
De finns på IKEA. Kopior då så klart... Inte med en löstagbar orange "flärp" utan med en fast genomskinlig. Inge fel på dom alls. Billiga också. Finns i flera storlekar.
[attachment=5150:burkar.JPG]
Camilla
ninnisky
13-07-2007, 17:02
CITAT (Johan.S @ 13-07-2007, 09:39)  Hej! Har någon på sistone sett burkar av fabrikatet Le Parfait säljas (företrädesvis i Stockholmsområdet, eller på postorder)? Dessa såldes under 1980-1990-talen på varuhusen framåt höstkanten, men numera ser man dem aldrig. Jag behöver fler burkar och kan inte finna någon som säljer dem. Tillverkaren finns kvar i frankrike, men då jag inte kan språket kan jag varken läsa vad som står på hemsidan, eller kontakta dem.
Vänliga hälsningar Johan.

Sådana vill jag också ha så jag kollade Le parfait´s hemsida (kan lite franska). Kom fram till att burkarna säljs dels i handeln i Frankrike och över deras hemsida. En 6-pack av t ex en 1-liters, diameter 85 mm kostar 19.40 Euro + frakt. Nu gäller det bara att hitta dom i Sverige också.... I Göteborg på Larmgatan finns en fransk delikatessaffär - ska kolla där om dom vet något!
Det finne en kvinna här i närheten som säljer sådana här burkar för 10 kronor styck:  De rymmer 3-3,5 dl och är perfekta till gele och sylt. Jättebra och uppskattad "gå bort present" också! Jag kan kolla med henne om hon har kvar om någon är intresserad. Mvh Fenja
Johan.S
14-07-2007, 20:56
CITAT (ninnisky @ 13-07-2007, 18:02)  Sådana vill jag också ha så jag kollade Le parfait´s hemsida (kan lite franska). Kom fram till att burkarna säljs dels i handeln i Frankrike och över deras hemsida. En 6-pack av t ex en 1-liters, diameter 85 mm kostar 19.40 Euro + frakt. Nu gäller det bara att hitta dom i Sverige också.... I Göteborg på Larmgatan finns en fransk delikatessaffär - ska kolla där om dom vet något! Hej! Själv kan jag ingen franska alls, däremot lite hjälplig tyska och engelska. Jag fyllde i frågeformuläret på deras hemsida med en kortfattad fråga på engelska som beskrev var jag bodde och vilken typ av burk jag söker. Jag fick ganska snart ett svarsmejl (engelskspråkigt) som förklarade att man för närvarande inte har någon återförsäljare i Sverige, men att jag kan köpa burkarna från ett grossistföretag i norra Frankrike som även säljer direkt till konsumenter. Jag kan vidarebefodra deras svarsmejl till dig om du vill, om du först skickar mig din mejladress till mig.
Jag har tidigare köpt reservdelar till min gamla traktor från Tyskland, det har gått bra. För mig ter det sig därför inte omöjligt att köpa konserveringsburkar via postorder från Frankrike, om det är nödvändigt. När jag köpt från Tyskland har det blivit relativt billigt, på grund av att de tillämpat låg moms (inom EU betalar man avsändarlandets moms vid postorderförsäljning). Betalat räkningen har jag gjort med EU-betalning. Fraktkostnaden har inte blivit särskilt mycket dyrare än motsvarande porto skulle blivit inom Sverige, enligt min erfarenhet. Hur kostnadsläget är i Frankrike har jag dessvärre inte någon aning om.
Nå; väl... -Den burk jag söker heter "Le Parfait Super / Bocal A / 0,50L" Största diametern är 108mm, höjden är totalt 110mm. Läget är inte mer akut än att jag har tid att försöka köpa exakt den typen och fabrikatet (alternativt en identisk kopia). Jag vill nämligen ha samma mått på alla mina burkar så att de går bra att stapla, passar bra i konserveringsapparaten, samt att jag då slipper ha flera olika packningar att hålla reda på.
Visst har det hänt att man sett sådana burkar på loppmarknader och liknande, men dessvärre brukar tätningskanten då nästan alltid vara defekt. Det gäller att vårda burkarna. När man förvarar dem tomma har man aldrig några packningar på, då brukar jag alltid klämma mellan ett smörpapper i stället (det är för övrigt så de levereras nya). I annat fall blir det hårt glas direkt mot den tunna tätningskanten av glas, vilket gör risken stor att tätningskanten går sönder, eller nöts ner.
myskmadra
16-07-2007, 17:53
De här finns på ÖB (Överskottsbolaget) Quattro stagioniOlika former och storlekar om nån vill hitta burkar här och nu/
lena:-)
16-07-2007, 20:18
ICA brukar ha vanliga konservburkar..där har jag köpt mina i vart fall. KAnske inte exakt samma märke men nästan exakt samma utseende. ICA Kvantum butik tror jag .
Nå; väl... -Den burk jag söker heter "Le Parfait Super / Bocal A / 0,50L" Största diametern är 108mm, höjden är totalt 110mm. Läget är inte mer akut än att jag har tid att försöka köpa exakt den typen och fabrikatet (alternativt en identisk kopia). Jag vill nämligen ha samma mått på alla mina burkar så att de går bra att stapla, passar bra i konserveringsapparaten, samt att jag då slipper ha flera olika packningar att hålla reda på.
[/color] [/quote]
Ja då var det fel som jag hittade på loppis idag. De var på 0.75 liter Le parfait super. Men hojta till ifall du ändå vill ha dem så skickar jag dem, annars behåller jag dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|