Full version: Hjääälp!
Peach
Jag har fått bladlöss på mina tomat- och paprikaplantor! Kan ja spraya med såpalösning eller har ni tips på nåt annat?
noora
Såpalösning brukar funka bra och förgiftar inte skörden. Spraya när det inte är soligt, annars kan bladen bli brända. Se till att även spraya på undersidan av bladen. Det kan behövas flera behandlingar med någon dags mellanrum.
Peach
Men hur mycket såpa kan jag ta i förhållande till vatten? Jag har ju läst att det är uttorkande.
emmapemma
En halv dl såpa till en liter vatten

Jag gjorde själv såpsprit till mina plantor (beroende på tillgång till etanol förstås), 1 del systemsprit till en del såpa (gul). (Alt. 1 del 95%-ig sprit, 2 delar såpa, 1 del vatten (själv tog jag lavendelvatten)). Personligen avstår jag från att blanda t-gul eller t-röd (eller vad mack-spriterna heter), eftersom jag inte vill dricka dessa, vill jag följdaktligen inte heller att tomater/paprika/chili ska bestå av detta. Av detta tog jag 2 msk till en liter vatten. Än har jag inte hört lössen sjunga "helan går" , men det kanske behövs mer än en behandling för det g.gif Men då hade jag lite andra kräk på plantorna också ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon