malin72
jo jag tog frön från dom jag hade förra året......och nu har dom börjat blomma,i helt annan färg g.gif
kommer det bli så nästa gång igen eller har den nu fått det ursprungsfärgen som den kommer ha??????? hur gör dom för att få dom cerise eller lila som dom två var förra sommaren, fast det gör mig inget att dom är vinröda för jag tycker om den färgen wub.gif sen är det ju bara en som blommar så var det blir av dom andra vet jag ju inte ännu giggle.gif

[attachment=5136:blandat_06_1315.jpg] årets!!!!!!oj såg nu att det var felfärg på fotot dom är alltså mörktvinröda blush.gif [attachment=5137:växter_209.jpg] förra årets färger
Åsa, mälardalen zon 2
Många blommor är inte fröäkta = det blir en ny blandning av gener vid varje bildning av frö så det kan komma upp i blommor i många olika färger när man skördar eget frö, och har du sedan plantor i många olika färger kommer de sedan att korsa sig med varann och det blir ännu mera blandningar av generna.
malin72
tack för svaret Åsa tummenupp.gif men om nu alla blir samma färg iår kan man då tro att dom då får samma färg näta år då eller kan det dyka upp något helt annat igen då giggle.gif
kerstin z5-6
det kan bli vilken färg som helst igen .. de är ju inte fröäkta somsagt smile.gif Även höjd kan variera på liknande sätt

Ska man ha viss färg får man köpa fröer -
malin72
giggle.gif ok då tack för svaret thanks.gif jag tänkte nog kanske så att om dom fortsätter att behålla sin färg i några år.....kan den då kallas frö äkta sen eller hur menar jag nu slap.gif ojoj vad konstigt det blev blush.gif
kerstin z5-6
nej ..och särskilt varierande är olika typer av anueller ...men även perenner funkar så -några få sorter ger samma eller eg i stort sett samma avkomma som moderplantan .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon