Full version: "Pink Sommerwind"
Nybörjar-Linda
Har köpt 2 "Pink Sommerwind" rosor på plantskolan idag. De är s k bukettrosor men starkare rosa än vanlig Sommerwind. Är det någon som har den sorten och vet hur de är? Vanlig Sommerwind är marktäckande om jag förstått rätt men är Pink varianten mer som en "vanlig"ros alt buskros? Har inte hittat någon info.
Kajsa
Har dom inte bara skrivit fel, hittar ingen ros med det namnet har letat i böcker och på nätet och har aldrig hört namnet, dessutom är Sommerwind så rosa den kan vara så varför Pink framför ? Letade på Kordes hemsida då Sommerwind är tysk men icke. En bukettros vill jag ha till en liten ros. Och kan någon annan än Kordes ta det namnet på en ny ros ?

Sommerwind blir ca 1 m och bred, räknas till moderna buskrosor, kom 1985
typiska är de ojämna kanterna i kronbladen.
AnnammA
Visst är det så att den även kallas för "Göteborgsposten"?

Hälsn
AnnA
Nybörjar-Linda
Såg en ros på Hortogreens hemsida som heter Sommer 2000, den ser ut som min ros, så kanske är det den...
Kajsa
Jo visst kallas den Göteborgsposten Anna, men varför ?

Här har du bilder på Sommer 2000 har en ring av dom runt ett plommonträd
der är en tuff zon 5 ros, knalligt rosa ca 80 - 1 m

Sommer 2000
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 25-07-2007, 21:04) *
Jo visst kallas den Göteborgsposten Anna, men varför ?

Här har du bilder på Sommer 2000 har en ring av dom runt ett plommonträd
der är en tuff zon 5 ros, knalligt rosa ca 80 - 1 m

Sommer 2000

Har ingen aning om varför den kallas så. Någon annan som vet varför "Summerwind" kallas för "Göteborgsposten"?
Hälsn
AnnA
Nybörjar-Linda
Tack för bilder på rosen Kajsa! Det kan vara den jag har men jag tycker min är mer "bukett" aktig med massor med mindre rosor i en grupp. Färgen verkar dock stämma. Mina hänger lite ner över marken och jag undrar om jag kanske bör ha något stöd för dem eller om de ska vara marktäckande. Hur är dina?
Kajsa
Mina växer som sagt under ett plommonträd och skuggas nog en del, så mina är 1 m, men Hortogreen skriver ca 50 cm, så troligen är det en lägre ros. Förra sommaren var dom mindre som på undre bilden, visst hänger blomman lite. Man brukar inte ha stöd till lägre rosor.
Har du köpt dom hos Hortogreen, det har jag ? Men jag var på Zetas handelsträdgård i Sthlm en dag och såg rosen där.
Nybörjar-Linda
Jag har köpt mina på Gustavshill ute på Färingsö (Ekerö).
AnnammA
Här är nytagna bilder på min "Summerwind".
Gbgp2.JPG

Gbg3.JPG

Gbgp.JPG

Hälsn

AnnA
Nybörjar-Linda
AnnA, vad vackra dina Sommerwind är. Är det brudslöja som de växer tillsammans med? Jag har massor av rosor på min önskelista nu dunno.gif men vilka ska man välja?! Det blir definitivt Sommerwind som jag vill ha fler av i en rabatt framför huset. Några förslag på vilka perenner de kan sällskapa med??
AnnammA
CITAT (Nybörjar-Linda @ 02-08-2007, 23:07) *
AnnA, vad vackra dina Sommerwind är. Är det brudslöja som de växer tillsammans med? Jag har massor av rosor på min önskelista nu dunno.gif men vilka ska man välja?! Det blir definitivt Sommerwind som jag vill ha fler av i en rabatt framför huset. Några förslag på vilka perenner de kan sällskapa med??

Brudslöja är alltid vackert tillsammans med rosor, tycker jag!(Det finns olika sorters brudslöja att välja på: allt från den mer vanliga vita, till rosa, till hög enkelblommande mm.) Andra perenner är förstås(!) lavendel och riddarsporrar, och Clematis!Mfl! Sommarblommor som jag fyller upp med tillsammans med rosorna är Cosmos(=rosenskära), jätteverbena, pysslingkrage, daggsalvia och faktiskt: tagetes, där de passar färgmässigt, för att jag har hört/läst att tagetes kan göra rostrött jord piggare(det sägs att nematoder i jorden kan försvinna om man planterar tagetes där.)
Liljor är också vackert tillsammans med rosor!

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon