Full version: Stockrosrost?
labbe
Har läst att stockrosor kan få något som heter stockrosrost.
Är det någon som vet hur det ser ut och vad man kan göra åt det?
Mina stockrosor var jätte fina förra året. Men i år är bladen helt vissna och torra. Sen är det som små prickar på undersidan som är orangefärgade.
Kan det vara stockrosrost som dom har drabbats av??
g.gif
Vad ska jag göra?? Dom sitter på samma ställe i år och blommar fint, men bl g.gif aden är jätte fula ser ut som höst.
Monarda
Ja, nog är det rost alltid och det är tyvärr inte mycket man kan göra. Vissa somrar är värre än andra och i år har också jag massor med rost. Jag tror det kan ha med fukten att göra, förra sommaren var ju väldigt torr och då hade jag nästan ingen rost.
Plocka bort bladen men lägg dom inte i komposten, då får du sporer även där. Jag lägger dom i tunnan för brännbart.
Det finns sorter som inte drabbas lika mycket av rost som andra. Den gula perenna brukar klara sig bra, men till och med den är 'rostig' i år. sad.gif

P7170227.JPG

Fenja
Åkerfräken!! Fyll en gryta täck med vatten och koka MINST i 10 minuter, sila av och späd 1-2/10 och spruta på stockrosorna. Överallt även under bladen. Upprepa vid behov, ge en dos förebyggande på våren med. Spara och torka fräken så du har.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon