Full version: Kalebasser
ingelaha
HJÄLP!!!
Har problem med mina kalebasser som jag odlar i växthuset.
Har drivit upp dem från frö och de blommar rikligt men sen faller blommorna bara av!!

Odlar även gurka i växhuset och zukini och gurkan vill ha mycket vatten
- ska kalebasserna inte ha det??! ÄR det för mycket vatten som är felet?

Pollinerar blommorna med pensell och de växer annars jättefint.
Hoppas någon vet råd om vad som är felet.....
Åsa, mälardalen zon 2
Kan inte hitta någon info om vilken växtzon detta är men har du verkligen haft så varmt att kalebassplantan har bildat honblommor? Här har det inte ens varit tillräckligt varmt för squash och melon att bilda honblommor, och kalebass brukar ju vara t.o.m något mer värmekrävande än dessa.
ingelaha
Hej
huserar i zon IV men när jag fortfarande hade dem i kruka inomhus började en att blomma och de rammlade av.
Visste inte att det är skilnad på blommorna... syns det?
De blommar hej vilt i alla fall....
En bekant lyckades med kalebasser i zon 5 utomhus....

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2007, 20:15) *
Kan inte hitta någon info om vilken växtzon detta är men har du verkligen haft så varmt att kalebassplantan har bildat honblommor? Här har det inte ens varit tillräckligt varmt för squash och melon att bilda honblommor, och kalebass brukar ju vara t.o.m något mer värmekrävande än dessa.

Åsa, mälardalen zon 2
Det är precis som på squashen och gurkan, honblomman har en liten frukt bakom blomman. Bild på honblomma hittas här

Oftast brukar det bara vara en massa hanblommor i början honblommorna börjar komma när den riktiga sommarvärmen har infunnit sig.
ingelaha
Hej igen och ett enormt stort tack!!
NU hänger jag med i form av blommorna smile.gif
Har TVÅ små kalebasser på gång och hoppas ju att de inte rammlar av eller så OCH ska nu ut och pollinera och kika efter honor bland blommorna smile.gif
**Jätteglad**
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon