Eva-Helene
13-07-2007, 20:02
Jag har odlat lite paprika. Blommade bra, fick paprikor, men dom blev väldigt stora och var gröna hela tiden. Jag hade sått röda paprikor, ju. Jag var tvungen att ta bort paprikorna när plantan höll på att gå av p.g.a. tyngden. Var det för kallt, för varmt eller vadå?
Eva 33c
13-07-2007, 20:13
En grön paprika är en omogen paprika. Det kan ta ganska lång tid innan de skiftarfärg. Oavsett om de ska bli röda orange eller gula så är de alltså gröna först. Så felet var bara att ditt tålamod tröt

Den skulle kanske ha fått lite stöd?
Hakar på tråden och ställer då följdfrågan...hur lång tid brukar det ta ca...från grönt till orange ...eller är det gul den blir först...?
cecland
14-07-2007, 16:14
24 mars: Min första paprika började växa till sig
18 maj: en röd strimma dök upp
21 maj: hela paprikan blev röd
Så... ja det tog ett tag. Men när det röda väl kom gick det fort!
Har mina inne i ett österfönster iofs.
Floppy: röd, gul och orange paprika är olika sorter. De är alla gröna från början. De blir ingen annan färg imellan än den som de ska bli.
Förresten, jag sådde också frön från röd paprika. Och en av plantorna ger gula paprikor (visserligen dåliga som bara blir skrumpna). Så man ska inte vara helt säker på vad som händer med generna...
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2007, 16:22
Det är lite olika för olika sorter men en 2-3månader kan det ta för fukterna att ändra färg.
Floppy: Om det är en grön paprika som ska bli orange skulle jag tippa att den blir mörkt brunlila först (grönt + orange färg blandas och ger den färgen) och sedan blir paprikan helt orange det brukar vara vanligast.
Eva-Helene
14-07-2007, 17:00
Tack för svaren!! OK, då vet jag:
tålamod och stöd.Ska kika om någon fröfirma har nå´n dvärgsort av paprika, dom blev ju
såå stora dom jag hade.

aha...okej...då fattar jag...jag har sått gul 'köpe paprika' så då kommer de att bli gula...och sen har jag även satt nån mini variat på paprika som skall bli orange så småning om...

...för de utmärkta svarena...
Om man tar frön ifrån en köpepaprika, blir det inte alltid samma paprika som den köpta.

...okej...jaha då får det bli en liten överaskning istället då...för mig spelar det inte någon roll jag tycker om alla sorterna....huvudsaken är att det bli goda paprikor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.