Full version: Linneaplantor!
hagberg
Hur katten ska man få tag i äkta svenska linneor utan att behöva punga ut hundra kronor? Ingen som har nån reva liggandes nånstanns? smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Gå ut i skogen och hämta.
MVH
Jan Lindgren
Tosan
CITAT (hagberg @ 13-07-2007, 22:37) *
Hur katten ska man få tag i äkta svenska linneor utan att behöva punga ut hundra kronor? Ingen som har nån reva liggandes nånstanns? smile.gif

Är de så dyra att köpa?
Kanske ska gå ut i skogen och gräva å tjäna mig en slant...
mojan
Jag skulle inte vilja rekommendera att gå ut i skogen och gräva upp en linnea. Dels är det förbjudet att gräva upp växter. Dessutom är det mycket svårt att få linnean att ta sig, de är kräsna. De plantor som börjat säljas i år (Linnéåret, om det undgått någon) har framodlats just för att kunna flyttas till en annan plats. Hur de gjort vet jag däremot inte.
Blomstertanten
CITAT (Jan Lindgren @ 15-07-2007, 19:29) *
Hej!
Gå ut i skogen och hämta.
MVH
Jan Lindgren

Om jag inte är helt ute o cyklar så tror jag Linnean är fridlyst !
Tosan
CITAT (Blomstertanten @ 16-07-2007, 10:14) *
Om jag inte är helt ute o cyklar så tror jag Linnean är fridlyst !

Nej, den är tydligen inte det, enligt "Fältflora" iaf.

Men det stämmer nog det där med att den är svår att flytta, kommer ihåg att jag provade ett otal ggr när jag var liten. Den var ju sååå söt, men inte ville den växa på gårn inte.
hagberg
Hehe, jo men nu tror jag inte att den växer här där jag bor tyvärr! annars hade jag faktiskt varit ute å knyckt en! Hörde faktiskt att man kunde ha dem i rododendronrabatten. Skulle tydligen vara en bra plats!
mojan
Tips: Jag tror att den har gått att köpa i Råshult där Linné föddes. Du kanske kan resa dit/kontakta en bulvan i Småland etc. Du kan ju kontakta någon där nere och höra dig om de säljer den? Förslag på länk: http://www.linnaeus.nu/default.asp
cato
Horsabäcks Plantskola har dem.
Det finns länk dit från min hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon