Ellinnea
Pust! Det var jobbigare än jag tänkt mig att gräva o rensa i blivande rabatten!

Upptäckte en förmodad gammal rabatt förra sommaren i vår trädgård(har byggt nytt på tomten). En kant av rätt stora stenar som låg dold under en massa "skräp". Den ligger nedanför ett litet berg. Har nu rensat den och upptäckte att den lägsta delen(rabatten sluttar lite neråt), nedanför berget hade väldigt tung lerig jord. Det fastnade hela tiden på spaden. Mycket torrare var det i övre delen. Beror det på regnvatten från berget tror ni? Att det rinner mest vatten ner där? I så fall måste jag nog tänka på det när jag väljer växter.

Hur som, jag köpte kogödsel som jag tänkte blanda i, det var innan jag grävt. Men nu undrar jag om jag inte ska ha i torv för att få jorden luftigare, är det rätt? Kogödsel också?
Och torven, ska den i så fall vara naturell eller "gödslad o kalkad" som det stod på förpackningen?

Åker bort imorgon(lite motvilligt nu när jag kommit igång med trädgården) så era ev. svar får jag läsa om en vecka drygt!
Tack på förhand!

Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Tung lerjord förbättras nog bäst med något grövre material ex. grov kompost, täckbark el dyl., torv brukar inte vara någon vidare bra jordförbättring i tung lerjord. Kogödsel kan vara bra att blanda i med tanke på att grovt material som inte är helt nedbrytet stjäl kväve när det bryts ner. Man brukar dock inte lyckas fixa till tung lerjord på en säsong utan man kan behöva förbättra i många år.
shaman958
gräv bort lerjorden och börja från början....alternativt lägg gödsel, köpjord, gräsklipp uppå lerjorden.

Jag har forsökt blanda i spån (stallströ) i lerjorden men det gör inga undervärkar än.
Eva i Västerås
Torv håller fukt, och lerjord håller fukt, och tillsammans kan det bli alltför "effektivt".
Dessutom tycker jag inte att det lättar leran så jättebra.
Kompost är alltid bra, gärna grov halvförmultnad. Kogödsel är också alltid bra.
Bark tar tid att bryta ner och grus är också bra och räcker några år.
Men oavsett vad man gör, så är det en oändlig process. Lämna jorden obehandlad i 2 år så är den redan mycket hårdare igen.
Även gruset "försvinner". Jag misstänker att det sjunker ner genom leran.
Täckodling är ett bra sätt att fylla på mull kontinuerligt. Då lämnar man det mesta av luckringen till maskarna.

Själv har jag inte satt spaden i min blivande rabatt än. Det klonkar så stenhårt i marken när jag provar, så jag fegar, än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon