Full version: Pelargoner
Stevieboy
Hur skall man göra med vissna pelargonblommor? Ska man klippa bort dom? Hur blir det då med fröna?

mvh

S o G
Fenja
Långt i från alla pelargoner sätter frö, det är nog vanligast på vildarterna tror jag. Ta du bort vissnade blommor så fortsätter den att knoppa sig och blomma hela sommaren. Vill du föröka den så är det lättare med sticklingar.
Mvh
Fenja
Stevieboy
Okej! Tack för svar! Jag ska ta sticklingar istället. De är jättefina, men då kommer följdfrågan om man tar sticklingar, ska man göra det nu eler senare? Och om man gör det innan den sk vintervilan, hur skall då sticklingarna behandlas??

mvh

S o G
Fenja
Du kan ta sticklingar i stort sett året runt, men våren eller sommaren brukar det vara lättast att rota dem. Sätt dem direkt i jord och håll fuktigt, när de börjar skjuta nytt har de fått rötter! Jag brukar låta sticklingarna stå kvar i fönstren inne över vintern utan vintervila, jag slutar bara att gödselvattna i oktober.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon