månkan
Älskar torkad frukt som godis. Bl.a så finns de ju jordgubbar att köpa, men de är väldigt sockriga.
Nu vimlar jordgubbslandet av bär. Jag har kvar sylt sen förra året, så jag måste hitta på nåt nytt. Hur gör man, blir dom små som russin eller? Behöver man socker? Hur varmt i ugnen och hur länge??? Jag kan ju prova mig fram, men ännu bättre är ju om någon av er har erfarenhet. Mvh Monica
Ps. Jag vill kunna äta dem direkt alltså inte typ använda dem i musli el dyl. Alltså behöver de vara lite sega och söta Ds.
Chamomille
CITAT (månkan @ 14-07-2007, 07:59) *
Älskar torkad frukt som godis. Bl.a så finns de ju jordgubbar att köpa, men de är väldigt sockriga.
Nu vimlar jordgubbslandet av bär. Jag har kvar sylt sen förra året, så jag måste hitta på nåt nytt. Hur gör man, blir dom små som russin eller? Behöver man socker? Hur varmt i ugnen och hur länge??? Jag kan ju prova mig fram, men ännu bättre är ju om någon av er har erfarenhet. Mvh Monica
Ps. Jag vill kunna äta dem direkt alltså inte typ använda dem i musli el dyl. Alltså behöver de vara lite sega och söta Ds.

Jag läste någonstanns... Skär i kvartsbitar och torka på svag värme i ugn eller i solen. Svag värme?? 50 kanske?
Var bor du någonstanns som har så mycket jordgubbar fortfarande. Mina e slut för läääng sen. -cry-.gif
månkan
Jag bor 2 mil söder om stockholm, men jag har medeltidig sort. Om ingen annan har några särskilda tips, så provar jag som jag gjort med tomater. Alltså 50 grader i ugn i evighet sweatingbullets.gif Kanske man kan sockra dem något för godiseffektens skull.
Jag provar några i dag så får jag kolla. Mvh Monica
TantGredelin
Sockra behövs inte. När man torkar blir smaken och sötman mer koncentrerad, så det blir sött om du lyckas. Lycko dej som har en massa. Vi andra får gå till ICA.
Chamomille
På väg hem längs med vägen står det tjejer och säljer öländska gubbar fortfarande...mmmmmm....
anna_rispan
Jag har torkat jodgubbar. Skivade tunt, la på bakplåtspapprad plåt, in i ugn ca 75 grader har jag för mig... Jag har skrivit om det förr men minns inte vad tråden heter.

Precis som ovan skrivit. INge socker behövs, de blir goda ändå. O lite sega.
emas
Har också torkat jordgubbar - fast i torkmaskin. Men oftast fungerar det ju lika bra i ugnen. Tar bara lite längre tid.

Har för mig att de jordgubbar som inte torkats helt var godast. Lite fuktigt sega istället för torrsega. Kanske är hållbarheten lite sämre då? Någon som vet?

emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon