Elin80
På bifogad bild syns mitt kommande hus (ja, jag vet att det inte är en fin teckning precis, men det är bara för att ni ska veta ungefär hur det ser ut med väderstrecken och så). Den mindre rektangeln är huset.

Var skulle det vara bäst att anlägga ett trädgårdsland? Det går inte på södersidan (där är ett stort garage) och inte heller på västersidan eftersom det blir för trångt. Norrsidan är större än vad det ser ut på bilden, så där finns plats, och på östersidan är där förstås mest plats. Helst skulle jag vilja ha den i norrläget, men funkar det...?

/Elin
rosita
Var finns bilden?
Elin80
CITAT (rosita @ 14-07-2007, 11:48) *
Var finns bilden?

Ojdå, bilden... blush.gif

Här är den: http://i17.photobucket.com/albums/b69/Elin...pg?t=1182959371

/Elin
Tesa
Det är viktigt att det kommer åt sol en ganska stor del av dagen om man ska lyckas med grönsaksodling så mycket beror ju också på hur det är med träd och så runtomkring. Jag skulle dock INTE rekommendera norrläge..om det inte går att lägga det så långt ifrån huset att solen når dit ändå..
Elin80
CITAT (Tesa @ 14-07-2007, 15:06) *
Det är viktigt att det kommer åt sol en ganska stor del av dagen om man ska lyckas med grönsaksodling så mycket beror ju också på hur det är med träd och så runtomkring. Jag skulle dock INTE rekommendera norrläge..om det inte går att lägga det så långt ifrån huset att solen når dit ändå..

Men om man lägger trädgårdslandet till höger om huset får det ju sol morgon och kväll (från öster och väster)...Funkar inte det?

/Elin
Tesa
Solen står ju ganska lågt vid de tiderna som solen skiner från öst och väst...särskilt vår och höst, så det blir inte alls den ljusinstrålningen som behövs för att få goda grönsaker och säsongen blir kort..
Fenja
Är det något fel på sydöstra hörnet? g.gif
Mvh
Fenja
Elin80
CITAT (Fenja @ 15-07-2007, 20:02) *
Är det något fel på sydöstra hörnet? g.gif
Mvh
Fenja

Ja, tyvärr är där ett stort garage...:-( (glömde visst ta med det på bilden)

/Elin
Fenja
CITAT (Elin80 @ 17-07-2007, 18:36) *
Ja, tyvärr är där ett stort garage...:-( (glömde visst ta med det på bilden)

/Elin

Ah det förklarar saken... sydväst då?
Mvh
Fenja
Tesa
Eller varför inte nordöstra hörnet?? Finns det inga träd runt som skuggar så borde ljuset komma åt gott där..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon