HelenJ
Satte ca 20 m häggmispel för fyra år sen. Jag satte den på hösten och kapade den på ca 30 cm höjd direkt nästa vår. Den har sedan vuxit rätt rejält och är ca 120 cm hög, och i höstas kompletterade jag häcken med ytterligare ca 20 meter som också vuxit till sig bra. Men ett tiotal plantor mitt i den äldre delen av häcken verkar inte trivas. De är mycket lägre än de andra, bladen skrumpnar och en av dem fick höstfärger och tappade sedan alla bladen - första veckan i juni!
Jag gödslade hela häcken med kogödsel i april, dessutom har jag på just det här partiet lagt till en del extra torvmull för att mjuka upp min i övrigt ganska lerhaltiga jord. När det var så hett i juni vattnade jag varje dag. Vad mer ska jag göra? Vad kan ha hänt? Jag kan inte se att den är angripen av ohyra eller sjukdomar - de vill bara inte växa.

Någon som har några tips om vad jag bör göra? Gräva upp dem och byta all jord och sedan skaffa nya? confused.gif Hopaps det finns något annat sätt - det lockar mig inte alls no.gif
Cilla
Detta är vanligt. Vi har olika djup på jordarna på olika ställen i trädgården och där berg kommer ytligare blir det torrare. På vissa ställen finns trädrötter som också vill ha näring. På vissa ställen rinner vatten ned som om man konstgödslar eller använder växtgifter detta samlar sig i för höga koncentrationer (Stroller kombi för grämattor t ex rinner inte bara ned på ställen man lägger det under en sommar) och om häcken står vid gata som saltas kan detta påverka hela eller delar av häcken. På vissa ställen är marken mer packad av urhistoriska säl, det kan ha legat en sten där för 10 000 år sedan...

För att kunna gissa sig till vad det kan vara hos dig hjälper det med bilder.

Om jag itne fann vad som var orsaken skulle jag gjort som du - jordförbättrat i efterhand, givit just de plantorna en vidare växtbädd (bort med gräset och luckra jorden), myllat ned extra kogödsel på våren, vattnat mer. Dog någon planta skulle jag provat med en ny, varit noga med att skära upp rotsnurr och klippt in rötterna.
HelenJ
Det finns som synes på bilderna ingen gräsmatta i närheten, och om det vore vägsaltet som var problemet skulle väl fler ha dött? Dessutom ligger inte häcken utmed vägen, det finns en ganska bred trottoar emellan med både kantsten och gräsremsa. Inga gamla träd i närheten heller.

Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra. Köper jag nya plantor dör kanske de också. Det allra tristaste är att just det här partiet av häcken är det allra viktigaste, eftersom det är mitt för sittplatsen där man verkligen vill ha insynsskydd...

[attachment=5202:Bild0013.jpg][attachment=5203:Bild0014.jpg][attachment=5204:Bil
d0015.jpg][attachment=5205:Bild0016.jpg][attachment=5206:Bild0017.jpg]
Sommartorparn
Kan det vara så att någon har använt Roundup eller liknande i närheten av häcken? Tycker att den första bilden visar blad med typiska besprutningsskador, men det är svårt att se.
Kan det vara så att någon kört med Stroller på den lilla gräsremsam mellan häck o asfalt? Gräset tycks mig vara misstänkt fritt från maskrosblad, och vad betyder dom gulnande fläckarna i kanten av gräset?
Syns det några spår av gnagande harar på barken? Skulle också kunna vara en förklaring.

Jag skulle inte riva upp buskarna ännu utan ge dem ett år till med ompyssling.
HelenJ
Nej, inga spår efter harar/kaniner. Har svårt att tänka mig att någon kört med Roundup eller Stroller på gräsremsan ut mot vägen. Det är en allmänning som ingen någonsin bryr sig om - folk skottar inte ens. Dessutom ska den rivas upp i sommar och asfalteras ända fram till kantstenen.

Jag tänkte kapa häcken på 20-30 cm höjd till våren (måste ändå göra det med den nya delen, så då kan jag lika bra ta alla en gång till), och pyssla om den mycket med gödsel, torvmull mm. Men vill den inte nästa år heller vet jag inte vad jag ska göra! dunno.gif

Tack snälla för tipsen. thanks.gif
Cilla
Japp, jag tycker också det ser ut som missbildningsskador orsakade kemiskt. Något sådant finns nog i jorden här. Bara att byta jord och plantor antagligen.
Sommartorparn
CITAT (HelenJ @ 18-07-2007, 15:44) *
Har svårt att tänka mig att någon kört med Roundup eller Stroller på gräsremsan ut mot vägen.

Du kanske har någon överpedantisk granne som har panik över att ogräsfrö från allmänna ytor kan flyga in på hans tomt........ Allt är möjligt. Hur kommer det sig att gräset fläckvis är gult i kanten? Min erfarenhet är att buskar hämtar sig från lättare sprutskador. Ser medtagna ut en säsong, sedan kommer dom igen om dom får ordentlig omvårdnad.
HelenJ
Hej!

Tänkte bara berätta att min häggmispelhäck faktiskt verkar överleva trots allt. Busken som var helt avlövad i juni har faktiskt fått en del blad nu igen, och de andra ser ganska normala ut, dock väldigt mycket lägre än omgivningen. Så kanske kan det bli något av detta till slut i alla fall...

Tack snälla alla för goda råd och tips! Jag återkommer till våren med bilden på häcken - hoppas den är frisk och välmående då!

//Helen
Sagosessa
Jag väcker den här tråden eftersom jag misstänker att problemet kanske är av samma art som den fråga jag har gällande min bokhäck.
En stackars bokhäck som plågats svårt av boklöss och harar ... men som nu har vuxit rejält! under denna regniga sommar.
Dock har 3 buskar plötsligt fått bruna blad. Det har böjat i toppen men sedan fortsatt nedåt. Bladen ser ut som de torkat. De är torra och brunorangea.
Jag misstänker att hundkiss är boven. Jag har hanhund och jag vet att han kissat på dessa buskar under en viss tid. Framför allt beroende på att en granntik brukar kissa där också. Nu har jag satt stopp för min hunds ovana och jag undrar; kommer buskarna att dö? Eller repar de sig??

Siv i Bollnäs
Visserligen kan förklaringen till dina dåligt mående buskar vara att jorden just där är torrare p g av att den är hårt packad eller har någon stor stenhäll under sig, men när jag läste om hundkisset klack det till i mig! Precis vad jag sett på andra håll. Urin är mycket skadligt när det i koncentrerad form hamnar på växter. Hundurin har tagit kål på åtskilliga växter - från gräsmattspartier till buskar! Rastas hundar på gångvägen utanför din häck kan det mycket väl hända att någon skvätt just där - och när en hund känner att någon annan hund markerat, så markerar också den - på samma ställe. Vad kan man göra åt detta? Sätta upp ett lågt staket eller liknande, mot gräsremsan??? Ja, säg det!

Hälsningar Siv g.gif
HelenJ
Ja, det är ju inte omöjligt att det är hundar som är orsaken. Det är väldigt många som går förbi min tomt med sin hund på rastningsrundan, och de stannar ofta just där för att betrakta (=beundra?) min damm som ligger strax innanför. Förmodligen passar hundarna på att lyfta på benet när de ändå står stilla. Jag får fundera ut nåt sätt att hindra dem från att pinka just där. Staket är jag inte så sugen på ...

Jag tycker jag har tillräckligt problem med skadedjur som rådjur, kaniner, sniglar och sorkar - jag behöver verkligen inte hundar också! no.gif
KURT
CITAT (HelenJ @ 12-08-2007, 20:17) *
Jag tycker jag har tillräckligt problem med skadedjur som rådjur, kaniner, sniglar och sorkar - jag behöver verkligen inte hundar också! no.gif

Skillnaden är ju att hundarna kan läsa! Sätt bara upp en skylt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon