myy
50% på Blomsterlandet - då måste man ju passa på!? Så kom jag hem med 8 rosor, 2 Italienska klematis och hål i plånboken. Inte har jag grävt för dem och inte köpt jord heller. Och jag som lovat mig själv och sambon att aldrig mer göra så... nono.gif

Som vanligt trodde de andra kunderna att jag jobbade där "du har ju så mycket på vagnen".

Erfarenheter av de rossorter jag kom hem med mottages tacksamt:

Maidens blush
Grootburst
Iceberg
Salet
Celestial
Constance spray

Tack för att jag fick häva ur mig min ynkedom!

Chamomille
CITAT (myy @ 14-07-2007, 12:20) *
50% på Blomsterlandet - då måste man ju passa på!? Så kom jag hem med 8 rosor, 2 Italienska klematis och hål i plånboken. Inte har jag grävt för dem och inte köpt jord heller. Och jag som lovat mig själv och sambon att aldrig mer göra så... nono.gif

Som vanligt trodde de andra kunderna att jag jobbade där "du har ju så mycket på vagnen".

Erfarenheter av de rossorter jag kom hem med mottages tacksamt:

Maidens blush
Grootburst
Iceberg
Salet
Celestial
Constance spray

Tack för att jag fick häva ur mig min ynkedom!

rotfl.gif Oh, det finns fler än jag som handlar utan att tänka.... a0a.gif
I år har jag inte gjort det, jag har nog lärt mig. Det är ju ganska praktiskt att ha någonstanns att plantera växterna när man kommer hem... biggrin.gif

Förövrigt har jag inga erfarenheter av rossorterna...

Camilla
sudden
hahahaha precis så gjorde jag denna våren! tog mig två månader att lösa problemet med vart och i vad jag skulle plantera allting idea.gif
Monarda
Grootburst? Du menar inte Grotendorst? I så fall är det en nejlikros, en buske som inte doftar men är härdig till zon 7. Har den själv i trädgården och den blommar för fullt just nu, gräsligt taggig är den dock.

Köpte en mörkbladig fläder i början på juni som fortfarande står i kruka, kanske kommer den i jorden den här veckan! Det är lätt gjort att trilla dit när något frestar. giggle.gif
myy
Ja, nejlikerosen är det och så heter den sista rosen inte spray utan spry? Blev säkert fler fel... Sorry!
TantGredelin
Jag var så där spontan för en del år sedan, då grävde jag upp lite av kökslandet (där jag redan hade skördat sallad eller potatis) och satte ner de nya där i väntan på inspiration och grävlust. Vissa blev stående rätt länge giggle.gif Bland annat just Maidens blush, den hann bli så stor och vacker att vi planerade om hela kökslandet och lät den vara kvar. Tyvärr har de där gamla fina rosorna inte blivit mer än 6-7 år i min trädgård. Rost mestadels och eftersom jag inte vill använda kemisk bekämpning så dukar buskarna under. Man får njuta så länge det varar och en tröst är ju att det alltid dyker upp nya gamla skönheter att testa.
jakob
Fniss! tongue.gif Igår var jag i staden, på torget hade torghandlarna plantrea för de skulle ta lite semester,,, jag råkar träffa min svärmor,,, vi säger båda nej idag ska vi inte köpa något,, för vi vet inte var vi ska plantera det,,, jodå försöka duger,, crazy.gif , det slutade med att jag köpte en Bambu och en annan perenn växt som jag inte ens vet namnet på suck,,, nu tvinga jag mannen min att göra en ny rabatt idag. De kan ju inte stå i krukorna för länge,, osså är det Frilndshibiskusen, buskpionen, valnötsträdet, Japansk buxbom, isopen, dvärgsyrenen, Moses brinnande buske riddarsporren, ja alla dessa står i krukor och längtar efter att få komma ner i jorden,, och alla är de oplanerade inköp,, dom bara ville följa med hem.
[attachment=5175:Japansk_...__Small_.JPG] här står några och längtar.
JAg förstår precis hur du har det, min man gjorde en liknelse med mej och femåringen i leksaksaffären,, lite lätt ur humör om vi inte får handla ngt,,,hmmr
TantGredelin
Jag känner att jag går igång. Tur att affärerna är stängda för natten. Ett par riddarsporrar, någon ny ros, en klematis till... Vi har ju tagit av potatisen, så där finns lite plats... Kanske imorgon. blomma.gif
myy
Dags för gruppterapi?
TantGredelin
Visst! Gruppterapi här på Odla leder säkert till färre plantor smile.gif
myy
...eller kanske inte...
olgak
Maiden's blush är den enda ros jag har pga av rådjuren. Kommer från en trädgård i zon 4-5 med lerjord där den stortrivs och man kan få obegränsat med rotskott med sig hem wink.gif. I deras trädgård brukar många rosor frysa bort, men denna klarar sig alltså.
stennie
CITAT (TantGredelin @ 15-07-2007, 07:54) *
Visst! Gruppterapi här på Odla leder säkert till färre plantor smile.gif

Visst !!! rotfl.gif rotfl.gif

Var på skåneplantor igår, köpte Variegerad Kaukasisk förjätmigej
Snygg va !!!
[attachment=5199:070715__13_.JPG]

Köpte även Pepparmynta, Äpplemynta, Citronmeliss och Oregano.

Och jag hade inte planerat för något !!! crazy.gif
Biggan_
CITAT (stennie @ 16-07-2007, 07:33) *
Visst !!! rotfl.gif rotfl.gif

Var på skåneplantor igår, köpte Variegerad Kaukasisk förjätmigej
Snygg va !!!
[attachment=5199:070715__13_.JPG]

Köpte även Pepparmynta, Äpplemynta, Citronmeliss och Oregano.

Och jag hade inte planerat för något !!! crazy.gif

Den var läcker Stennie! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon