Full version: snigelmedel storpack
buffy
Ngt att önska sig i födelsedagspresent kanske?
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/produkte...p?produkt_id=26
Keya
Jag vill kunna köpa storpack i Sverige till rimligt pris! Köper man 25 kg i den danska firman blir kilopriset i svenska pengar 82.60!
Snigelfritt som köps på svenska Frö med posten kostar en fp med 500g 118kr d.vs 220 kr/kg. Vet någon om det finns storförpackningar att köpa i Sverige?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej inget storpack finns i sverige (om det inte ändrats på sista tiden), det största som finns här även för yrkesodlare är 1kilos paket.
buffy
Hm. Verkligen förbluffande att införseln av otillåtna snigelmedel har ökat...
*Ulrica*
CITAT (buffy @ 20-07-2007, 10:42) *
Hm. Verkligen förbluffande att införseln av otillåtna snigelmedel har ökat...
Ja, visst ÄR det.... flirting.gif

Jag går själv i tankar att kontakta en tillverkare av järnfosfatbaserat snigelmedel för import och försäljning till nästa sommar. Minsta förpackning 3 kg. Sedan 5, 10 och 25 kilo. Lika billigt som i Tyskland. Skulle sälja som smör. Har dock ingen erfarenhet av inköp/försäljning.... no.gif

Sedan är väl risken att typ Weibulls vaknar lagom till nästa sommar och börjar sälja. Fast ska de hålla samma kilopris som nu så kommer ingen att ha råd att hålla sniglarna i schack.

Nån med erfarenhet av inköp/försäljning i Gbg-trakten som vill starta företag? naughty.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det som jag tror är svårast med att starta eget är nog att förpackningarna måste vara godkända av kemikalieinspektionen och jag tror det är dom som hittills bara godkänt småförpackningar (tror de är rädda att butiker/privatpersoner ska lockas att sälja i lösvikt ifall det säljs storpack och då kan det inte garanteras att konsumenten får med sig den information som ska finnas på medlet, det ska ju finnas uppgift om klass, nummer, vilken hälsofara medlet innebär etc. Tror det redan har varit uppe något sådant fall med en butik som hade köpt in snigelmedel i storpack och sedan packat om det i mindre förpackningar, vilket ju är olagligt.)
*Ulrica*
Blä! thumbdown.gif

Det kommer ju att bli revolution nästa sommar ifall inte det finns något medel att tillgå!

"SVENSKA FOLKET SNIGLAR REGERINGEN"

a0a.gif
Starfight
Dethär kanske kan va nått, det verkar ju ochså bra.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=358882
*Ulrica*
På Wikipedia står det att Phasmarhabditis hermaphrodita måste ha en miljö på över 20 grader C. På nemasysinfo.com däremot sår det att nematoderna är effektiva från 5 grader C och att de tillockmed kan klara någon enstaka frostnatt.

Vidare står detta:
"Nemaslug controls all common species of small to medium sized slugs (up to 8cm - 2.5-3 inches). Start your control regime early and you will be able to target the young slugs growing under the ground feeding on humus. One application of Nemaslug provides 300,000 nematodes for every square metre of soil, giving at least six weeks control of slugs. The majority of the slugs will die underground, so don't expect to see dead slugs lying around."

Det finns också detaljerad information om hur de används.

Observera att de ännu inte är godkända för användning i Sverige....
Keya
p.ga dom höga priserna på Snigelfritt kommer säkert oseriösa personer göra sig en hacka på "snigelbekämpning". I min lokala affär (nära stort koloniområde )fanns igår på anslagstavlan reklam för ett medel som bara kostade 270kr för 10kg.Skulle innehålla 36% natrium men ingen kväve.Vad resterande % skulle vara stod inte.Tror jag ska ringa och fråga.Är bergis bara salt
inglan
Jag är säker på att det finns att köpa i storpack, där jag plockar jordgubbar har odlaren börjat få problem med mördarsniglar, han sa att han köpt en säck på 25 kg. Men han är jordbrukare och kan kanske få köpa bekämpningsmedel som inte vanliga amatörodlare kan. Frågade inte var han köpt det, för det lät för dyrt i mina öron, närmare 2000 kr....!

Hälsningar Inglan
*Ulrica*
Det som din jordgubbsodlare använder är ett medel som innehåller mesurol, ett gift som är starkare än metaldehyden och bara får användas av odlare med klass 2 certifikat för bekämpningsmedel.

CITAT (Keya @ 21-07-2007, 10:11) *
I min lokala affär (nära stort koloniområde )fanns igår på anslagstavlan reklam för ett medel som bara kostade 270kr för 10kg.Skulle innehålla 36% natrium men ingen kväve.Vad resterande % skulle vara stod inte.

Låter onekligen som lurendrejeri.... ranting.gif
Anette på Boäng
Har precis beställt en 25 kgs säck från Tyskland med det tillåtna Ferramol. Blev ca 45 kr/kg.
lena:-)
Läste på text-tv idag att även norrmännen testat Nemaslug med gott resulat. Det säljs i norge tydligen så det måste ju bara vara en tidsfråga innnan det kan säljas i Sverige. Hittade detta på nätet:
Nemaslug
Keya
Anette på Boäng! Hur gick du tillväga med att beställa från Tyskland? Och vad gick frakten på?
Anette på Boäng
Keya, jag har mailat dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon