Full version: Aloe kaktus
Zappa
Jag har haft en aloekaktus eller någe liknande... vet inte vad den heter eg. och den helt enkelt ruttnade bort för mig, tidigare hade den gått av och jag hade satt toppen i ett glas med lite vatten på botten och så slog den rötter och jag kunde plantera den på nytt, men ibland så ruttnar de bort om man sätter dem i vatten, hur skall man eg göra?

Nu har jag som sagt ingen blomma kvar men om jag vill skaffa på nytt??
Ingrid på Västkusten
Hej Du,

Aloe är en suckulent och ingen kaktus. Trivs i blomjord med 30-50 % grus, blanda in mera grus om den har lätt för att ruttna.

Rotning sker bra direkt i sand och grus, det är itne alla aloe-arter som klarar rotning i vatten. Vattenrötter är dessutom ömtåliga och kan vara därför de ruttnar efter ett tag. Syre till rötterna är minst lika viktigt som avtten då det är torrt. Tyvärr planteras alltför måga krukväxter i väldigt kompakt jord, och kvävs lätt(rötterna)

Ingrid
Zappa
Hej Ingrid!

Ojdå... det hade jag ingen aning om, Tack för tipset, nu vet jag vad det berodde på, önskar jag hade vetat tidigare.... wub.gif

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon