|
Full version: Kissa i krukan
freddie
14-07-2007, 11:41
Någon som har erfarenhet av att kissa i krukan? Ger det nån effekt? Har själv testat att ge mina krukväxter på balkongen svag urinblanding. Något särskilt man bör tänka på?
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2007, 11:48
Guldvatten är utmärkt gödning och du hittar massor av inlägg om du söker på guldvatten MEN urinet måste spädas åtminstone 9-10gånger annars kan växternas rötter brännas sönder, urin kan man ju säga är en koncentrerad form av gödning.
Alexander-VG-zon3
14-07-2007, 11:52
att man bör blanda upp det med vatten . och inte rätt i krukan direkt hann före åsa
freddie
14-07-2007, 12:50
OK så 1 till 10 är en bra blandning. för övrigt försöker jag alltid kissa utomhus av miljöskäl. allvarligt, tänk så mycket vatten och "föroreningar" som går omvägen via våra reningsverk.
Stockrosen
20-07-2007, 17:39
Hej! Jag är en helt ny medlem (några minuter "gammal"), läste om detta gödningssätt. Jag brukar låta dottern sitta å kissa på en gammal Kockumspotta, sen spär jag ut det med ca 10 delar vatten. Tycker det funkar bra! Men gödslar inte med det inomhus. Vad spännande att hitta hit till er.  P.s Kanske ska tillägga dottern tycker det e rätt så kul att sitta på pottan igen som 7 åring och få vara delaktig i att rabarber med mer växsr så det knakar.
CITAT (Stockrosen @ 20-07-2007, 18:39)  Hej! Jag är en helt ny medlem (några minuter "gammal"), läste om detta gödningssätt. Jag brukar låta dottern sitta å kissa på en gammal Kockumspotta, sen spär jag ut det med ca 10 delar vatten. Tycker det funkar bra! Men gödslar inte med det inomhus. Vad spännande att hitta hit till er.  P.s Kanske ska tillägga dottern tycker det e rätt så kul att sitta på pottan igen som 7 åring och få vara delaktig i att rabarber med mer växsr så det knakar. Så gjorde mina barn också, men numera får jag göra det själv och det funkar lika bra.  Det är fortfarande lika kul att se hur bra verkan det har på grödorna!
freddie
01-08-2007, 20:31
Så hur gör ni tjejer? Rent praktiskt?
Alltså, en sååå hängiven trädgårdsmänniska kommer jag nog aldrig att bli att jag samlar urin för att ge växterna (Därmed inte sagt att jag tycker ni som gör det är tokiga eller så  )
freddie
01-08-2007, 22:36
CITAT (Tezzla @ 01-08-2007, 21:49)  Alltså, en sååå hängiven trädgårdsmänniska kommer jag nog aldrig att bli att jag samlar urin för att ge växterna (Därmed inte sagt att jag tycker ni som gör det är tokiga eller så  ) Det var inte dig jag frågade!
Eva-Helene
02-08-2007, 00:40
CITAT (freddie @ 01-08-2007, 21:31)  Så hur gör ni tjejer? Rent praktiskt?  Tja, vet du hur ett barn sitter på pottan???(Om man inte är så vig kan man ställa pottan på en pall t. ex.)
CITAT (freddie @ 01-08-2007, 23:36)  Det var inte dig jag frågade!  Sorry. Trodde det var tillåtet att lämna en kommentar
freddie
04-08-2007, 13:10
CITAT (Tezzla @ 03-08-2007, 17:54)  Sorry. Trodde det var tillåtet att lämna en kommentar  Så klart är det tillåtet.  Vad jag menade med min kommentar var att du inte hade någon kunskap att dela med dig av i detta ämne!
Eva-Helene
04-08-2007, 13:44
Tezzla och freddie!!  Sluta bråka nu, små barn!!!/ fröken Pruselius.
Hi! Kom ihåg att när jag var liten så brukade vi kasta guldvatten ett hörn av gräsmattan. Minns mycket väl att gräset brände. Så det är nog klokt att spåut innan det användes
Efter klimakteriet ändras ju urinen och den får mer amoniak..ska det spädas mer då, eller blir det för starkt ändå?? Är det därför ni låter barnen använda pottan???
freddie
10-08-2007, 11:08
CITAT (lissa @ 10-08-2007, 00:05)  Efter klimakteriet ändras ju urinen och den får mer amoniak..ska det spädas mer då, eller blir det för starkt ändå?? Är det därför ni låter barnen använda pottan???  Själv stoppar jag in den i direkt i vattenkannan och hoppas på att ingen ser mig... Det har sina fördelar i bland att vara man...
dotpointer
10-09-2007, 19:20
freddie: 1 till 10... borde väl gå att använda vattenslangen på hyfsat tryck bredvid vattenslangen ? (Var bara tvungen  ) Skämt åsido, är det alltså skadligt för växterna om man kissar på dem? (Har ju hänt ett flertal gånger i livet, ofta på fyllerier att man vattnar på buskage och dylikt.)
freddie
10-09-2007, 21:46
CITAT (dotpointer @ 10-09-2007, 20:20)  freddie: 1 till 10... borde väl gå att använda vattenslangen på hyfsat tryck bredvid vattenslangen ? (Var bara tvungen  ) Skämt åsido, är det alltså skadligt för växterna om man kissar på dem? (Har ju hänt ett flertal gånger i livet, ofta på fyllerier att man vattnar på buskage och dylikt.) Ja, jag har en humle på balkongen som jag brukar kissa ner då och då. Den trivs utmärkt! Men som sagt det är nog skaldigt om man inte blandar ut urinen, särskilt efter en dag på kontoret.
dotpointer
10-09-2007, 22:11
Tror nästan att man ska hålla sig tills man kommit hem när man varit på krogen ... Kanske är olika från växt till växt, vissa tål det kanske bättre än andra. Sen blir det förstås inte "allt" på rötterna på samma sätt som när man häller det ur en behållare och i mindre mängd också. Hade tänkte tipsa folk att göra på sig på hallonen om man skulle ha kalas här, hört förut att det kan vara bra. (De ska förstås inte vara fruktbärande då... äckligt annars.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|