Full version: Nate
Ewa L
Har gott om ett ogräs som jag alltid kallat Nate. Försökt att söka på det med "exakt" namn, men får ändå hits om speNATEn, reNATE osv.

Däremot hittar jag inte något om detta gissel. Kanske dialektalt?
Ingrid på Västkusten
Stellaria heter den på latin :-))))

Våtarv,

Antar det är den Du menar?

Urmärkt salladsplanta och som spenat.

Hälsar ingrid numera med i kampanjen för att utrota ogräs
Ewa L
Nu när jag visste vad den hette så hittade jag den.
Trivs i kväverik jord, jojo. Framförallt bland mina jordgubbar, som jag har gräs emellan...

Kanske man skulle skaffa kanin? rolleyes.gif sleep.gif
Kerstin
I min barndoms skånska trädgård hette det här ogräset "vannare", men det hittar du nog inte trädgårdsboken. Jag gissar att namnet har med vatten att göra.

hälsar Kerstin
Ingrid på Västkusten
Andmat :-) har jag också kalalt den. japp - ett ihärdigt ogräs.

Hälsar ingrid
lena.g
Vad har hänt... wink.gif jag har fått hela gräsmattan full av våtarv. Det har jag inte haft förut - dessutom är dom stora och kraftiga som bara den...
vad göra wink.gif
Lena i Umeå
Nina H
Hörde en gång att nate, det får man med hästgödsel för hästarna älskar den. Sant eller??
Ingrid på Västkusten
Kväve - the name of the game. Där man har kvävegödslat (dynga ofta) är där man hittar detta ogräs.

Havre är annars det jag fått med hästgödsel :-)))

Hälsar ingrid
Anna C
Andmat och nate är vattenväxter. Andmat är de små små bladen som flyter runt på ytan.

Även jag är skåning och säger "vannare" om våtarv.

Anna
rutis
Hemma hos mig har man alltid sagt nate. Hemma hos mig är i Uppland.
Tittiluringen
Hej Hopp!

I Dalarna, Falun med omnejd säger vi Nate.

När vi hade tuppar fick dom all nate från växthus och land, men å andra sidan så äter tuppar det mesta tongue.gif

Kram Tittiluringen wub.gif
Marcus S
Min mormor sade alltid Vattsarv om våtarven. Hon var bosatt i örebro, vet inte varifrån hon fått det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon