Full version: Beskära äppelträd
ta1toy
Hej

Jag läste i detta forum i ett inlägg att beskärning av äppelträd kunde ske i "JAS" -perioden (Juli,Augusti,September). Detta innebär alltså att man beskär då det finns äppelkart på grenarna. Finns det någon som kan bekräfta att detta är OK.

mvh
Ola (Falun)
peterltj
Det är helt ok såvida man är beredd att avstå från äpplena
ta1toy
Hej

Tack för snabbt svar.

Då är det bara att sätta i gång.

mvh
Ola
Cilla
Jajamen det är det. Och om man tycker det är konstigt att skära ned frukt så hjälper det kanske att veta att på vårvintern skär man ned BÅDE blom och fruktanlag... Samt att man sabbar mängder av blomanlag när man rör sig i trädet, för fruktsporrarna är hårda och bryts lätt av.
Grå
CITAT (Cilla @ 16-07-2007, 01:28) *
Jajamen det är det. Och om man tycker det är konstigt att skära ned frukt så hjälper det kanske att veta att på vårvintern skär man ned BÅDE blom och fruktanlag... Samt att man sabbar mängder av blomanlag när man rör sig i trädet, för fruktsporrarna är hårda och bryts lätt av.

Det förklarar varför det är så ont om kart på mina träd i år... så går det när man gör som det står i böckerna..
När ÄR då bästa tiden för beskärning? Varför kan man inte beskära i oktober/november?
KURT
CITAT (Grå @ 16-07-2007, 05:36) *
Det förklarar varför det är så ont om kart på mina träd i år... så går det när man gör som det står i böckerna..
När ÄR då bästa tiden för beskärning? Varför kan man inte beskära i oktober/november?

Då är träden i vila och kan inte läka skadorna, samtidigt som det är som allra mest fuktigt ute. Det medför större risk för sjukdomar. En av fördelarna med att beskära på sommaren är just att träden är aktivt växande och kan börja läka skadorna med en gång.
Åsa, mälardalen zon 2
+En sak som jag tror är orsaken till att många får ont om frukt är att jag har sett att en del kapar in samtliga grenar här vid beskärningen nästan som hamling och då har ju aldrig grenarna någon chans att bilda blomknoppar.

Jag tycker faktiskt även det är lättare att klippa under JAS jag tycker man ser bättre ifall man har gallrat ur tillräckligt för att det ska vara en luftig krona. Själv har jag varit tvungen att klippa bort en del redan, mitt Oranieträd gillar mest att sätta frukt och grenar på ena sidan och i kombination med en svagväxande grundstam som inte har bra förankring så tyckte jag det började se ut som om stödet till trädet började svikta och trädet luta mer och mer så jag lättade på tyngden lite, jag kommer få massor av frukt ändå, båda mina träd dignar av kart (fast jag har börjat kartgallra jag började med de jag såg hade spår av äppelvecklare)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon