Grå
Hej!
Jag hyr en gård, och på trädgårdstomten står en gammal en, ca 4-5 m hög och för vart år blir den bara brunare och brunare.
"Såga ner den!" säger alla, men jag tycker det är synd och de böcker jag läser säger att enar dör om man beskär dem för hårt. Tro mig, att bara toppa den här stackarn kommer man inte långt med.
Finns det något sätt att föryngra den, eller få liv i den igen?
ängsvädd
Jag vet inte, men det jag vet är att den inte tål gödsel/näring så man ska aldrig gödsla en en. Har hört att den tycker om mycket vatten, men vet inte om det stämmer.
Grå
Ahaa... bonden som arrenderar åkrarna och ängarna runt omkring har en svaghet för att sprida dynga lite titt som tätt, och det hamnar på ca. 4 meters avstånd, plus att han sprider ogräsgifter... hmm.. undrar hur ett rotsystem ser ut på en en.. ska kolla upp det. Tack!

Skulle fortfarande vilja veta om det finns något annat man kan göra också. Ska snart sätta in en bild på den stackars gubben.
Chamomille
CITAT (Grå @ 15-07-2007, 11:16) *
Ahaa... bonden som arrenderar åkrarna och ängarna runt omkring har en svaghet för att sprida dynga lite titt som tätt, och det hamnar på ca. 4 meters avstånd, plus att han sprider ogräsgifter... hmm.. undrar hur ett rotsystem ser ut på en en.. ska kolla upp det. Tack!

Skulle fortfarande vilja veta om det finns något annat man kan göra också. Ska snart sätta in en bild på den stackars gubben.

Jag hade en sån "stackare" på min förra tomt. Den välte till slut, men jag reste upp den. Jag tror att "jordvolymen" inte räcker till till slut (den växte på berg i en skreva). Skulle du inte kanske fylla på med lite jord och vattna lite. Enar är långsamma så förvänta dig inte ett snabbt resultat... Men klipp bort lite av det bruna (de e ju dött ändå) och pyssla om den så gott det går. Riset kan du ju lägga i grillen (med en al-pinne) mumma-gott när man grillar fisk eller räkor...
ängsvädd
Jag undrar om den tål att flyttas på, om det visar sig att den står för nära den gödslade jorden? Om man flyttar en en ska den stå i samma väderstreck som tidigare.
Grå
CITAT (MimmiH @ 15-07-2007, 19:03) *
Jag undrar om den tål att flyttas på, om det visar sig att den står för nära den gödslade jorden? Om man flyttar en en ska den stå i samma väderstreck som tidigare.

Nja... man lägger nog inte upp den på axeln och går iväg, precis... den har nog stått här sedan gården byggdes...
Så här ser den ut:[attachment=5193:000_0024.jpg]
Noak
Här i Hälsingland läste vi i tidningarna förra sommaren att enarna drabbas av en sjukdom, svamp tror jag att det var...
Våra enar dör långsamt, den ena efter den andra.
EKLO
Jag antar att det är en vild en? Jag har en massa vilda enar vid sommarstugan, min erfarenhet är att man kan klippa/såga ner helt bruna/döda grenarna och låta de gröna vara kvar (det verkar ju vara grönt i basen på din?) - men det tar som sagt tid att sedan se nytt komma fram. Och den enen du har är ju så fint formad och hög, svårt att tro att du får en lika fin av en sådan operation.

mvh Eklo
Jan Lindgren
Hej!
Varför ska enen stå i samma väderstreck som tidigare? Vore det sant så skulle det inte gå att sälja enar och definitivt inte odla dem i kruka.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon