Full version: Okänd slingerväxt.
Pucco
Jag har en slingerväxt i ett hörn av tomten som jag inte vet vad det är. Ogräs eller något att rädda.
Roten ser ut som en liten palsternacka med några stycken spetsar.
Stjälken växer ny varje år och drar iväg 5 meter uppåt. Jag tror att det är bara en per rot.
Bladen är decimeterstora, ljusgröna och ser ut som vinblad.
Tentakler som blir uoo till 50 cm och spiraliserar sig när dom fått grepp.
Blommor vet jag inte hur dom ser ut.
Någon ide vad det kan vara.
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda jag kan komma på såhär som har lite vindruveliknande blad och som kan klättra många meter är Hundrova det finns även en sort som heter röd hundrova
zaaritha
Dumt; humle?..................
Ammoura
Snårvinda?

http://www.biopix.dk/PhotosSmall/JCS%20Cal...ium%2014991.jpg
mojan
Tycker också att det låter som humle med sina "vinblad" som växter snabbt med sina spiraler. I så fall inget ogräs utan en mycket trivsam växt. Vissnar ner helt på hösten och växter sig sen jättehög nästa sommar igen.
Pucco
Nu har jag haft tid att undersöka lite mer. Jag hittade en liten blomklase så nu är det ingen tvekan om att Åsa hade rätt. Det är Hundrova. Först tyckte jag att bilderna i den Virtuella floran hade alldeles för mörka blad men blommorna och beskrivningen ger att det inte kan vara något annat.
Sällsynt så den får vara kvar. Bra också om jag får vattusot. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon