Eva i Skåne
Inte förrän min svärfar påpekade det har jag upptäckt att det knappt finns några humlor ute längre.
Jag har sett enidag, trots att vi faktiskt haft fint väder och det brukar surra lite varstans.

Kan det var som svärfar tror, att massor av humlor drunknat när det regnat så mycket? Dom bor väl ofta i marken/ gamla stubbar och sånt?
zaaritha
Här syns ( o hörs) endast bålgeting nu! Bin, humlor syns ej till!
De gillar väl inte detta sabla regnskvalande!?
Eva i Skåne
Ja, samma här. Med bålgetingarna alltså.
Chamomille
Jaa, vad ska jag säga... Samma här... Bålgetingar. Inga sumlor eller bin. sad.gif
Gossen Ruda
Har också noterat humlebristen. Det var gott om övervintrande drottningar i våras men sen har det varit nästan tomt. Visst kan humlebona dränkas men alla humlor bygger inte i marken och även hushumlan är ovanlig i år.
Netha
Vi har inte haft mycket regn, men ändå är humlorna sällsynta.
Inte på många, många år har de varit så få som nu. sad.gif

Idag såg jag iaf 4 st samtidigt... det var länge sen sist. smile.gif
Berith
Är det...? g.gif Jag tycker att vi har lika många (massor!) som vanligt...?
snuffe
Gick en runda i trädgården i morse occh noterade att det inte fanns varken bin eller humlor. Oreganon blommar överallt nu och inga bin.
Humlorna var dock på flitigt besök i digitalisen i går.
Fast det är klart i Stockholm har det inte regnat så mycket.
Och så skriver ni om bålgetingar... jag som är så rädd för dem.... Semestern börjar på om ett par dagar och på landet finns de ju ... Vanlig getingar började bygga bon runt huset, men försvann och det brukar vara en indikation på bålgetingar....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon