TantGredelin
En mörkgrön fetbladig krukväxt som har små små miniplantor längs hela bladkanterna. Är det nån som vet vad den heter? Har försök googla på fetbladiga men inte hittat denna.
zaaritha
Försök m livsblad!
TantGredelin
thanks.gif

Visst! Kalanchoe daigremontiana heter den tydligen. Undrar var man kan få tag i en...

[attachment=5176:kalanchoe1.jpg]
Chamomille
Vi SNODDE små-bäbisar i Thailand från en mamma som satt i en balkonglåda på "vår" balkong... Kanske inte exakt samma sort men lika ungefär... Dom växer just nu utanför i en låda bland örterna... Väldigt långsamma.... sleeping.gif Dom har inte växt mer än ca 2 cm sen december... Har väl börjat få liiite fart nu sen dom kom ut i det "fria"... Kommer det bäbisar kan jag skicka till dig!
Gertie
CITAT (TantGredelin @ 15-07-2007, 00:08) *
thanks.gif

Visst! Kalanchoe daigremontiana heter den tydligen. Undrar var man kan få tag i en...

[attachment=5176:kalanchoe1.jpg]

Hur många vill du ha?
Jag har massor av de där små, små miniplantorna.
TantGredelin
Oj! Så lätt det här gick! Jag skickar ett PM till dig Gertie.
furir
Hejsan Gertie, du har fått ett PM av mig.
TantGredelin
Jaa. ni forumiter! smiley_small_hug.gif
Här undrade jag för några dagar sedan om någon visste vad växten hette och nu har jag fått allt detta från Gertie! Som du trodde så hade småttingarna svårt för transporten. I stället fick jag FYRA fina livsbladingar varav jag ska ge bort en. De tre jag behåller står i en kruka som en god vän på Österlen har drejat för många år sedan (passar bra eftersom plantorna kom från Ystad). Dessutom fick jag en för mig helt ny växt som heter Plectranthus ernstii, som blir något bonsaiaktigt om man är flink med beskärningen. Jag ska göra så gott jag kan, men ni ska inte bli förvånade om jag återkommer i den frågan. Jättestort TACK till Gertie!
[attachment=5327:Trädgård...lder_054.jpg][
Gertie
Kul att du blev nöjd med vad du fick.
Du tog väl hand om småttingarna också?
TantGredelin
Nej, tyvärr blev de liggande och såg inte längre utvecklingsbara ut när jag var klar med kattens ormbett med mera (se PM) men det finns ca 20 småttingar kvar på de tre jag planterade i den stora krukan, så det finns hopp om att livet fortsätter.
Chamomille
Men dom dör väl inte så lätt??? Våra (stackare) åkte ju flygplan + tåg + taxi ock lever fortfarande. Inte kan dom väl ha dött??? unsure.gif
mjaumuffins
Jag fick ett stort livsblad till födelsedagen av min mormor, och nu har jag planterat runt 50 små ungar som fallit ner i krukan. Det är otroligt hur fort de växer om man ger dem vatten ofta, och så lättskötta de är! smile.gif
Tänkte plantera dem i små burkar och sälja på en aktuell marknad i närheten i augusti (nordens största skrotmarknad i Nykarleby i Finland). rose.gif
mjaumuffins
Och såhär ser min lilla "livsbladsodling" ut!! biggrin.gif På fem dagar har de växt så mycket att jag borde plantera om dem var och en för sig. smile.gif

[attachment=5631:babies__Medium_.jpg]
TantGredelin
Några av mina kantsmåttingar har trillat ner och rotat sig i krukan, det är verkligen en trevlig krukväxt! Jag ör SÅ glad för mina som Gertie skickade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon