Full version: Träd-jorddjupsfråga
Ingrid på Västkusten
Hallon igen!

Läste med spänning artikeln i senaste Natur å Trädgård om sandbädd för fruktträd.
Ja - sötkörsbärsträdet 'Linda' är itne planterad än här och jag tänkte göra henne en bädd på hälleberget - och undrar - vad har Ni alla för inutitiv eller praktiskt erfarenhet av hur mkt jord jag behöver? Linda är ympad på Gisela så hon skall itne bli stor. Måste jag ha en meter jord/sand - och i så fall hur stor diameter(jag tänker i cirklar) elelr räcker 70cm? Jag är ju rädd för uttorkning - det är ju min stora bocx här, men blir det bättre om jag at en meter jämfört med 70 centimeter? Gör de där 30 centimetrarna så mkt?
Kanske jag skall 'bonna' med 30 cm lera och sedan en massa sand på det?
Hur jag än vrider å vänder mig så :-)) kan jag itne bestämma mig.
Det är ett helt enkelt superställe - fritt runtikring, med morgon och eftermiddagssol. Orsaken till att ingent finns där är just att det är så gott som helt jordlöst där.

Funderar Ingrid
Hannele
Nästan inga av mina träd har 70 cm jord...
Ett av körsbärsträden växer nästan rakt på berget.
Cilla
Just stenfruktsträd kan leva väl i en kraftigt sandblandad jord. Hur djup och bred växtbädden ska vara beror på

- hur stark sandblandad jord man har - ju mer sand, desto större bädd krävs. Alternativet är att man vattnar oftare och vintertäcker. Kanske ska du lägga en vattenslang med hål i i växtbädden gör att enkelt kunna vattna?

- hur vindutsatt det är - ju mer vind desto mer behöver trädet sin pålrot i början innan rötterna fått grepp på bredden.

- grundstam och sort naturlitgvis. Vissa sorter har stora krav på djup, bredd och jordtyp för att överleva, men till en viss gräns klarar de sig och blir helt enkelt mindre med mindre växtbäddar. Bonsaier har extremt små bäddar, men kräver också enormt mycket pyssel. Samma gäller för trädgårdarna - ju lättare sandjord och mindre växtbädd, desto mer pyssel med det lilla trädet.

Om man ska ha 70, 100 eller 40 cm djup och bred växtbädd kan inte sägas. Du kan prova med en mindre bädd och om trädet slokar för ofta bygga ut den, samt humus- och ler-utblanda den mer. Den behöver inte vara definitiv från början, om du inte tänker lämna trädet långa perioder på sommaren och vårvinter, då det kan behöva din insats.

Generellt för bredden gäller att trädet har längre rötter än kronans grenar. Man kan alltså börja med en lite mindre bädd och bygga ut den när trädet växer. Man kan också testa med sand först och byta ut den mot lite mer ler och humus om trädet slokar.

Och förresten - fruktodlare av stenfrukt som använder starkt sandblandade jordar beskär träden på våren. Om de inte kvävegödslar får de inte gummiflöde i dem, som vi andra odlare i vanliga jordar får. Men som sagt - om du vårbeskär och sedan kvävegödslar kan du få gummiflöde.
Ingrid på Västkusten
Öhh tack Cilla - fast vad är gummiflöde och varför är det bra?
Jag tänkte göra b'dden 1,21,5 meter i diameter åsså 70 cm ög lite drygt, sand & barkmull, nedgrävt rör för vattnng :-) jag har oroligt mätt upp stället id ag - flera gånger.
Ja det är en sak med att få dem att överleva, en annan med att få dem att ha frukt också.
Stööön! Fast det är kul med :-)))

Hälsar ingrid som bara rensat kirskål idag
Cilla
Gummiflöde är inte bra, det är en sjukdom på stenfruktsträd som bl a kommer när man beskär i fel årstid el för grovt.

Hur stor "bäden 1,21,5 meter i diameter åsså 70 cm ög" är fattar jag ej, men du kan lite på din känsla om dn ligger mellan 50-150 cm djup och ungefär ett par meeter brett. Du komemr se vad det behöver; mer vatten, mer djup el stöd för att kunna stå upprätt, mer energi för att växa mm.
Hannele
"Ja det är en sak med att få dem att överleva, en annan med att få dem att ha frukt också."

Vi fick vänta 10 år på att få smaka på de första körsbären.
Ingrid på Västkusten
Fniss - så det kan gå när det är bråttom och så!

1,2 till 1,5 meter vid - och så 70 cm hög misstänker jag det komemr att landa på fast ej en cirkulär bädd då fast jag tänker mestadels i cirklar.

Tänkte göra så mkt i bäddväg jag bara kan åsså plantera och försöka hålla vattennivån god. har kollat på berget idag - verkar vara en del sprickor där för rabatten några meter längre ner är alltid fuktig.

Hälsar ingrid som dock mest fruktar kirskålen där körsbärsträdbädden skall vara. Tio år tror jag itne å att vänta, jag är otålig :-)))

Hälsar ingrid den evige optimisten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon