Chamomille
15-07-2007, 11:09
I flera år har det på ett begränsat område på tomten uppstått hål i gräsmattan. Min bättre hälft har fyllt på jord efter hand men det sjunker bort. Hålen är ca 20 cm i diameter. Sambon tog en gång ett kvastskaft och tryckte ner i ett hål med handkraft och det sjönk ner en halvmeter utan problem. För ett tag sen hällde han fullt med stenkross i ett hål. Därefter har inget hänt med det hålet. Men nu är det nya hål på gång... Det kan inte vara sorkar eller mullvadar för det har sambons föräldrar och det är inte i närheten likt...
Visar nåra bilder, kanske inte så visande... men ändå...
Kan det vara någon "underjordisk" vattenkälla eller nåt. Sjukt är det i alla fall...
Gammalt igenfyllt hål...
[attachment=5181:Gammalt_hål.JPG]
Nytt hål på gång...
[attachment=5182:Nytt_hål.JPG]
Kola om nån avloppledning går i närheten/under hålet.... Ni har väl nån karta med huset o ledningarna?
Chamomille
15-07-2007, 18:44
CITAT (Ralf @ 15-07-2007, 19:11)

Kola om nån avloppledning går i närheten/under hålet.... Ni har väl nån karta med huset o ledningarna?
Nej. Här finns inte varken vatten eller avlopp.... (ännu)
Kallkälla kanske?
Isf har ni ju vattenförsörjningen räddad...
Chamomille
15-07-2007, 19:22
CITAT (Tosan @ 15-07-2007, 19:59)

Kallkälla kanske?
Isf har ni ju vattenförsörjningen räddad...

hmmmmm.............
Bara att gräva upp och dricka, kallkällvatten är suveränt! Och gott!
Gossen Ruda
15-07-2007, 20:36
Dom hade ett liknande hål under bevakning i Mitt i naturen i våras. Ett hål som funnits i många år. Det visade sig till slut att det bodde vanlig brun råtta därnere.
Ja det var ju lite tråkigare än kallkälla... Men jag hade nog inte kunnat låta bli att ta spaden och försöka ta reda på vad det kan va.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.