Full version: Tvestjärtar
karjo
Såg en "albino" häromdagen! Bilderna är väl inte super kanske men ändå!
[attachment=5183:vit_tvestjärt.jpg]

Undrar en sak oxå! Har sett att en del tvestjärtar ser lite annorlunda ut jämfört med sina kompisar, de har större "klo" därbak och sen har de större vinganlag. Vad är det för skillnad? Hona/hane? Juv/adult? confused.gif

smile.gif
karjo
*puff puff*

Lars-Olof Arvids
Kul bild! Troligen är det inte en albino utan en tvestjärt som nyss har ömsat skinn. Då är de alldeles vita eller gulvita. Hanarnas klo där bak är större och kraftigare än honornas.

Olle
karjo
Ok! smile.gif Tackar för infon! Är det också skillnad på vinganlag/vingar mellan honor och hanar eller vad är det som ser annorlunda ut på deras "ryggar"?
Lars-Olof Arvids
Jag tror inte att vinganlag/vingar är någon könsskillnad, men däremot ser de olika ut hos olika arter. Den vanliga tvestjärten har både små fram- och bakvingar, medan skogstvestjärten har framvingarna sammanvuxna och inga bakvingar. Av våra fyra tvestjärtarter är det bara den lilla tvestjärten som flyger regelbundet.

Olle
Gossen Ruda
Sen har tvestjärtarna ofullständig förvandling, dvs larverna blir mer och mer lika dom vuxna för varje hudömsning men det är bara det sista stadiet som har fullvuxna vingar.
karjo
OK! Tackar! Jag suger i mig all er kunskap. Måste läsa på mer rolleyes.gif

smile.gif
Leia
Apråpå tvestjärtar så verkar det vara ett rikligt år när det gäller dem. Kan det bero på den milda vintern månne?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon