Full version: Köpa från USA
greven
Jag funderar på att köpa en kamera från USA eftersom det blir billigare.

Skulle ni våga göra det? Jag får ju ingen garanti på sakerna.

Det jag tänkte köpa är ett kamerakitt Nikon D200 för ca 11000, + ev. tull. I kamerakittet ingår
två objektiv samt ganska stort minneskort samt stativ och väska.

Köper jag kameran i Sverige betalar jag runt 13000 utan några tillbehör.

Det känns inte helt bekvämt att betala i förskott och inte få någon garanti. Dock skulle jag inte ha råd att köpa motsvarande kamera och objektiv i Sverige. 20000 vill jag inte lägga på kamerautrustning på ett bräde.
Chamomille
CITAT (greven @ 15-07-2007, 12:55) *
Jag funderar på att köpa en kamera från USA eftersom det blir billigare.

Skulle ni våga göra det? Jag får ju ingen garanti på sakerna.

Det jag tänkte köpa är ett kamerakitt Nikon D200 för ca 11000, + ev. tull. I kamerakittet ingår
två objektiv samt ganska stort minneskort samt stativ och väska.

Köper jag kameran i Sverige betalar jag runt 13000 utan några tillbehör.
Det känns inte helt bekvämt att betala i förskott och inte få någon garanti. Dock skulle jag inte ha råd att köpa motsvarande kamera och objektiv i Sverige. 20000 vill jag inte lägga på kamerautrustning på ett bräde.

Alltså, det var lustigt.. Kanske beroende på märke då men.. Alltid när vi har köpt elartiklar utomlands så är det "world garanti" eller vad 17 det heter. Det måste väl betyda just vad det står... Eller?
Köpa nåt utan garanti? Nää.. Skulle jag inte göra.. Nåt lurt ere, så klart det måste finnas garanti.
greven
Garanti finns innom staterna.
Chamomille
CITAT (greven @ 15-07-2007, 13:24) *
Garanti finns innom staterna.

Och vad menas med det???
greven
Att den gäller här men jag måste skicka den dit för reparation. Byrokratiskt.
Chamomille
Ifall du får betalt för frakten så är det ju inga problem. Ifall den går sönder menar jag...
greven
Ja de är ju sant. Borde ju gå att lösa.

Har just fått ett erbjudande att köpa en D200 beg. 6 månader för 8000 för bara kamerahuset. Det är ju ett bra pris men i så fall måste jag göra upp affären idag. Antingen förskottsbetala eller också åka 10 mil enkel resa och få min kamera.
pleximaster
Har handlat mycket musikprylar från staterna. Tänk på att du får betala tull in till sverige (25%) plus att du får betala tull på frakten inklusive försäkringen på försändelsen. Om det endast skiljer 2000 spänn så kommer den amerikanska kameran bli dyrare än köpt i sverige.

mvh plexi
herkules
jag skulle aldrig betala något i förskott vare sig det är i usa eller i sverige, använd paypal, då ser de att pengarna finns men de får de inte förrän du får det du köpt.
Chamomille
CITAT (herkules @ 15-07-2007, 14:30) *
jag skulle aldrig betala något i förskott vare sig det är i usa eller i sverige, använd paypal, då ser de att pengarna finns men de får de inte förrän du får det du köpt.

Hmmm.. unsure.gif
Vad är det? Paypal alltså...
herkules
https://www.paypal.com/
Tosan
Tänk på att du får betala tull på varuvärdet + frakten, plus att du dessutom ska betala moms på hela beloppet. Kolla på tullverkets hemsida, där kan man räkna ut det slutgiltiga beloppet, iaf på vissa varor. Tull och moms skiljer på olika varor.
Annars är det sällan några större bekymmer att handla från staterna, däremot ett satans krångel att skicka tillbaks om det skulle va fel.
Förskottsbetalning eller inte beror ju på hur seriös företaget verkar va. Fast om jag skulle våga sätta in en såpass stor summa vete fan, såvida jag inte känner nån som handlat därifrån med gott resultat.
greven
Det blev en kamera från staterna, $1600 (=ca 11000) inklusive frakt, exlusive skatt och tull.

Motsvarande paket finns inte i Sverige, men ska jag köpa lösa objektiv så hamnar summan på drygt 20 000. Sedan tillkommer för minneskort, väska och stativ, vilket inte är några större summor.

Gjorde en beräkning på tullverket.se och kom fram till att slutsumman borde hamna på runt 14000. Fortfarande en bra slant imellan alltså.

Företaget jag köper varan ifrån använder paypal så att så pass långt känner jag mig säker. Får hoppas att det inte blir fel på produkten för då blir de ju trassligare.

Jag får tacka för era åsikter =)
Pirum
Som du säger har Nikon garanti i staterna, tror Nikon har världsdelsgaranti, dvs, köper man i Europa gäller den även i Sverige. Så du får nog pröjsa frakt dit om kameran går sönder. MEN, jag tror Nikon har _världsgaranti_ på objektiven. Vilket ju kan vara bra antar jag.
Bee
Berätta gärna vad slutsumman blev när du väl har paketet i handen. Min erfarenhet är att det blir ett totalt pålägg om ca 30% på fakturapriset när man handlar utanför EU. Det är ohemula priser dom lägger på, inkl nytt fraktpris från Arlanda till din brevlåda/närmaste postkontor/utlämningsställe.
CurlySue
hej
har du kollat på Pixmania??

http://www.pixmania.com/se/se/home.html

De ahr jättebra garantier, och man får ett mycket bra pris så de håller till utomlands.
Jag köpte min kamera där och är helnöjd.

för är det värt 2000:- att inte ha någon garanti?
Ralf
CITAT (sarah68 @ 18-07-2007, 18:35) *
hej
har du kollat på Pixmania??

http://www.pixmania.com/se/se/home.html

De ahr jättebra garantier, och man får ett mycket bra pris så de håller till utomlands.
Jag köpte min kamera där och är helnöjd.

för är det värt 2000:- att inte ha någon garanti?

Host host host

Var det inte detta företag som varit med i Plus med mera o när det vl kom till kritan sade vi skiter i er och om det ej passar er kan ni anmälla oss i vår domstol, dvs den franska....

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...pageArt527895=0

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon