CITAT (Chamomille @ 16-07-2007, 02:56)

Vi har äppelträd med nån sjukdom (tyvärr) så vi måste ta bort alla äppleträd (har vi hört) och plantera nya.
Men om man vill ha stubben kvar och tar bort den skadade barken och oljar???

Jag har inga erfarenheter alls med att ta död på, eller ens såga ner, äppelträd, men häller man på rejält med gift så borde den väl dö. Pensla med Round-up, etc. Fast det är inget jag rekommenderar.
Det jag undrar är däremot : måste ni ta bort ALLA äppelträd? Har de samma sjukdom? Vilken sjukdom är det? Hur gamla är träden? Vi har några träd med kräfta, men, de ger bra med frukt och har stått i många år, de kan stå några år till.
River vi ner dem för att plantera nytt kommer vi under minst 15-20 år (förmodligen längre) att få sämre skörd än nu.
Däremot har vi ett Lobo-träd som nog snart åker åt fanders tillsammans med sin syster Melba, vi får inte bukt med skorven alls. >90% av äpplena på Lobon är helkass, på Melban kan man åtminstone äta en del - och göra paj på dem om man skalar. Har funderat på att under 1-2 år ta fram giftsprutan, för att prova, men det känns fel. Och så tror jag inte det hjälper på sikt (träden står i blöt och lätt lerig jord).