Full version: Ringbarka äppelträd
Stina zon 3-4
Har ett stort, kräftangripet äppelträd som står alldeles för nära huset. Vi tänkte därför såga ner det och lämna en ca 1m hög stubbe för dekoration (det blir fint med lite blommor etc runtomkring). Planen är att ringbarka trädet innan vi sågar ner det. Stammen har ett mycket kraftigt angrepp av kräftan strax nedanför där vi vill såga av trädet. Tror ni kräftan försvinner i och med att vi dödar trädet eller kan den trots allt spridas vidare till andra träd?
Cilla
Kräftan överlever, den finns också inne i växten. Och det tar tid att döda rotsystemet på ett äldre träd, ca 5 år är inte ovanligt på äpple.

Om jag skulle tagit bort trädet skulle jag hellre sett till att allt maerial togs bort i samband med fällningen och att de skott som kommer att växa upp knipsades kontinuerligt. Att sitta på en stubbe som skjuter stubbskott är ett knaggligt projekt... Bättre ta den ned vid marken, särskilt om den har fruktträdkräfta.
Chamomille
CITAT (Cilla @ 16-07-2007, 01:20) *
Kräftan överlever, den finns också inne i växten. Och det tar tid att döda rotsystemet på ett äldre träd, ca 5 år är inte ovanligt på äpple.

Om jag skulle tagit bort trädet skulle jag hellre sett till att allt maerial togs bort i samband med fällningen och att de skott som kommer att växa upp knipsades kontinuerligt. Att sitta på en stubbe som skjuter stubbskott är ett knaggligt projekt... Bättre ta den ned vid marken, särskilt om den har fruktträdkräfta.

Då måste jag fråga... Ifall man sågar av ett träd (äpple t.ex) och oljar stubben så "måste" det vär dö? Eller?
Vi har äppelträd med nån sjukdom (tyvärr) så vi måste ta bort alla äppleträd (har vi hört) och plantera nya.
Men om man vill ha stubben kvar och tar bort den skadade barken och oljar??? confused.gif
Stina zon 3-4
Aj då. Jag som hade hoppats på att kräftan skulle "tyna bort". sad.gif

Hade det inte varit för angreppens skull så hade det inte gjort oss något ifall det skulle ta lång tid att döda rötterna. Barnen har gungor i trädet, så de blir nog inte så lyckliga om favoritgungan försvinner....

Det verkar vara bäst att ta ner trädet strax över marken istället. Stammen har tydliga spår efter ympnigen (??) så om jag sågar i ovankanten av den så får jag ju i alla fall en 20cm-pedistal wink.gif
Sommartorparn
Finns det inte risk att du får in honungsskivlingen i din trädgård om du lämnar en stubbe?
Pirum
CITAT (Chamomille @ 16-07-2007, 02:56) *
Vi har äppelträd med nån sjukdom (tyvärr) så vi måste ta bort alla äppleträd (har vi hört) och plantera nya.
Men om man vill ha stubben kvar och tar bort den skadade barken och oljar??? confused.gif

Jag har inga erfarenheter alls med att ta död på, eller ens såga ner, äppelträd, men häller man på rejält med gift så borde den väl dö. Pensla med Round-up, etc. Fast det är inget jag rekommenderar.

Det jag undrar är däremot : måste ni ta bort ALLA äppelträd? Har de samma sjukdom? Vilken sjukdom är det? Hur gamla är träden? Vi har några träd med kräfta, men, de ger bra med frukt och har stått i många år, de kan stå några år till.

River vi ner dem för att plantera nytt kommer vi under minst 15-20 år (förmodligen längre) att få sämre skörd än nu.

Däremot har vi ett Lobo-träd som nog snart åker åt fanders tillsammans med sin syster Melba, vi får inte bukt med skorven alls. >90% av äpplena på Lobon är helkass, på Melban kan man åtminstone äta en del - och göra paj på dem om man skalar. Har funderat på att under 1-2 år ta fram giftsprutan, för att prova, men det känns fel. Och så tror jag inte det hjälper på sikt (träden står i blöt och lätt lerig jord).
Cilla
Det är få angrepp på äpple osm gör att man måste ta ned dem direkt, och varken kräfta eller honungsskivling hör till dessa om de inte gått så långt att träden blir riskträd och tunga grenar faller på människor eller byggnader. Att man tar ned och bort kräftsmittade träd handlar ofta om situationen när man vill satsa på nya unga träd och inte vill ha smittbärare för nära. Men också rötter måste bort om man ska minimera riskerna för de nya träden.

Dessutom dör inget träd direkt av varken kräfta eller honungsskivling. Det finns sätt att välja och plantera nya träd i en kräft- och honungsskilvingssmittat område som gör att riskerna för att de nya ska drabbas nästan lika små som om de gamla träden står kvar. Men man kan inte välja vilka unga som helst och inte plantera hur som helst, då smittar det garanterat.

En RoundUp-bearbetad mark där träd med honungssivling eller kräfta har stått skulle jag som trädvårdare dock inte ta mig an att sätta nya träd i. RoundUp blir ett ytterligare problem utöver de naturliga svampangripna växtdelarna som finns kvar i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon