Full version: Ni med honungsros!
Stina zon 3-4
Har just blivit med trädgård inkl en 5-7 m lång honungsros i ett gammalt halvdött plommonträd (zon 3-4). Den blommade i överdåd och var sååå vacker i säkert 1-2 veckor. Sedan föll massor av de ljusa kronbladen till marken. Barnen blev överlyckliga eftersom det helt plötsligt hade snöat mitt i sommaren giggle.gif Täcket av vita/bruna blad har gjort vår uteplats under/vid trädet väldigt skräpig och det känns inte längre lockande att sitta där. Rosen har nu bara kvar någon enstaka blomma. Resten har torkat och är bruna. Väntar bara på att allt det ska falla ner också.

Brukar det vara så här?? Trodde att blomningstiden skulle vara något längre... Om det blir så här varje år tror jag att rosen ryker. Nu har den gett mer bekymmer än glädje.
Lena i Torslanda
Den blommar kort och intensivt och remonterar inte .Så den blomning du haft är vad du får i år. Sedan får du en mängd fina nypon som bonus.
Jag tycker den är väl värd sin plats även om det är kortvarig blomning. Finns inte mkt som slår en blommande honungsros.
Sommartorparn
Hänger på med en liknande fråga.
Har en relativt nyplanterad honungsros som jag flyttar runt i trädgården eftersom vartefter jag får nya idéer. Senaste idén är att ha den i päronträdet ovanför vår sittplats, men är samtidigt tveksam p.g.a tre saker: Ser man den över huvudtaget då, eller finns alla blommorna i ovansidan av trädet ? Blir det kanske mörkt som i en grotta under ett sådant träd? Hur är det med taggar i gräsmattan där man vill gå barfota?
eugenia
Ska rosen bort från uteplatsen så vore det väl synd att slänga den! Kan du inte flytta den till en plats där den kan få snöa friare? Jag tycker att den skräpiga perioden är rätt kortvarig och tänker därför köpa flera stycken. Men jag har också några frågor om honungsrosor. Det handlar om skillnaden mellan Rosa helenae och Rosa helenae hybrida (den fyllda varianten). Är det någon som kan tipsa om ett inlägg eller länk där deras olika egenskaper och skillnader är mer utförligt beskrivna? Eller som skulle kunna förklara det här. Får båda till exempel lika fina nypon? Vad skulle man kunna samplantera dem med för att få blommor senare på sommaren? Blir det för trassligt att sätta varannan med en remonterande klätterros? Tacksam för tips.
Sommartorparn
Har ingen egen erfarenhet, men kan tipsa om att Flora linnea säljer flera varianter av honungsros, även den vilda arten.
De har även Lykkefund som är taggfri och har vitare blommor och Aksel Olsen som är en enkelblommande variant.

http://www.floralinnea.com/frameset/welcome.html

Mitt tips är att du kontaktar Flora Linnea för att fråga om egenskaperna hos dom olika sorterna.
eugenia
Tack för det snabba svaret. Jag ska kolla med dem.
kerstin z5-6
Det verkar råda lite namnförbistring över Rosa helenae. Enligt Lars-Åke Gustavsson är namnet Rosa helenae
reserverat för arten (som inte säljs eller odlas i Norden) och de plantor som vi köper bör alltså kallas ´Hybrida

Lykkefund - en förbättrade Rosa helenae, uppfunnen i Danmark men somliga norrmän säger att i Norge. Engångsblommande klätterros
Du kan läsa utförligt om dessa Här i roslistan

Bläddra även til"H-Hybrida för att titta på den

Jag rek helenaerosor och släktingar för sig .. de är rivmonster och blandar du, med andra mindre starkväxande - blir du köttfärs vid beskärning ...smile.gif
Sommartorparn
Kerstin, med all respekt för ditt kunnande om rosor..... smile.gif

Flora Linnea saluför en honungsros som påstås vara den vilda arten. Kolla deras hemsida.
eugenia
Nu har jag varit inne på roslistan och läst om "Hybridan". Enligt vissa så ska den kunna blomma 5-6 veckor! De flesta är överens om att den växer över alla bredder. Jag ska nog inte ha den på båda sidor om en passage som jag hade tänkt, breddar den sig mycket så river man sig nog när man ska förbi. Det får bli klätterhortensia på de störarna. Roligt att Hybridan verkar tålig och buskig. Här ska den få välla ut åt alla håll.
kerstin z5-6
Ja, jag såg det .. är det nån som har en sådan och har foto? ..-Det är ju fult möjligt att de har fårtt tag på den enkla-rena arten

Hans böcker ska ju revideras-också- ev är detta någon uppgift han kommer att ändra på:)

Taggmonster är de alla smile.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2007, 16:00) *

Återkommer med min egen fråga: Skulle du kunna tänka dig ha en honungsros i ett träd under vilket du har din sittplats?

Tänker dels på hur det ser ut. Kommer blommorna att synas eller vara på trädkronans ovansida? Kommer det bli väldigt skuggigt att sitta under? Dels tänker jag på hur stor risk det är att den släpper taggar som man sedan får i sina barfotafötter.......
kerstin z5-6
Tror inte taggar i gräset är nån fara och den doftar ju gudomligt.. däremot får du leda den så man slipper stöta i den när man ska sätta sig .. för den nyps som sagt ..de blommor mest på solsidan -men visst ser du blommorna

kanske försvinner trädet smile.gif

Kolla här smile.gif

Rankorna blir lätt 7 m i z4

eftersom den behagade frusa till marken i år -kan jag inte svara dej -bet mej gjorde den även som död ..
men jag har en ny rotäkta vid en spalje som jag hoppas på i stället smile.gif Växter den bra -nog kan jag tänka mej sitta under en sån smile.gif
Anders Roslagen
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2007, 16:00) *
Ja, jag såg det .. är det nån som har en sådan och har foto? ..-Det är ju fult möjligt att de har fårtt tag på den enkla-rena arten

Hans böcker ska ju revideras-också- ev är detta någon uppgift han kommer att ändra på:)

Köpte en R. helenae, arten, förra året från FL och nog tror jag att det är den även om den inte blommat. Låga långa skott på sensommaren som sedan haren äter upp..... Jag återkommer om några år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon