Elin80
Jag ska flytta till hus i september och kan inte låta bli att redan nu planera hur trädgårdslandet ska se ut. Tyvärr minns jag ju inte riktigt hur stort det kommer kunna vara...där finns inget nu, men jag har redan bestämt plats för det.

Jag skulle gissa att det inte kommer kunna bli mycket större än 3 x 6 m. Och jag skulle vilja odla morötter, purjolök, rädisor, potatis, sallad och blomkål. Kan man få plats med allt detta på en så liten yta? Jag vill ha en låg häck runt hela trädgårdslandet och därför måste jag ju få plats med gångar inuti, så att jag kan komma åt att rensa ogräs och så. Är jag för optimistisk....?

/Elin
anna_rispan
Det går nog alldeles utmärkt. Jag har sett en bild på ett litet land som hade "gångar" av träplankor. Då kliver man inte i jorden o så blev det små rutor att odla i. Du måste ju orka sköta det också så 3 x 6 kanske är perfekt! smile.gif
Tosan
Tycker det låter ganska lagom, men jag skulle skippa häcken, det är tillräckligt besvärligt med ogräs utan att man ska sträcka sig över heeeeela bänken. Sätt isf häcken så att du kommer in emellan.
myskmadra
Jag tycker att 3x6 meter låter alldeles lagom!
Varför inte sätta en låg häck runtom av buxbom, lingon eller lavendel?
kollba
Du skulle ju kunna bygga upp dit lilla land av pallkragar...
Det går att odla tätare, du slipper gräva hela landet, du vattnar o göder bara där det behövs osv, osv...
Elin80
Vad bra att ni tror att det blir lagom! :-)

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon