Full version: Rosenrabatter
Tosan
Började fundera på det här med rabatter för rosor... Tänkte börja förbereda några platser i höst, men jag skulle vilja veta hur ni gör era...
Tänkte att jag skulle lägga plast, väv eller nåt runt kanterna. Men under går väl inte? rosor ska ju så djupt ner. Men å andra sidan så lär man ju gräva bort det mesta ogräset innan man hunnit så långt, och då kanske det räcker med sidobarriärer. Hur gör ni?
kerstin z5-6
Plast och väv behövs inte däremot rejäla kanter mot gräsmatta .. kan vara stenblock ,kantssten , imp trä osv .. gärna så högt att rabatten kommer upp en bra bit ....osynliga avslut gräsmatta / rabatt är hopplösa tycker jag och kräver massor av jo
Blanda bef lerjord med mycket naturell gödsel eller påse+ grovt material -så har du jättebra rabatter i vår

ps gräv rabatten två gånger så lång och bred som du tror behövs .. vill du ha sällskap till rosorna bör de vara 1,50 breda
Tosan
Ungefär som jag trodde då. Funderar på att lägga väv runt om och marktegel ovanpå den, och så såna där plastkanter i själva gropen. Har ju testat det där med att bara gräva ett hål och sätta växter i, och det går bara inte. Då ska man ligga på knä där dygnet runt. Och nu har jag blivit så inspirerad så det blir nog bara rosor och kanske några lökar nästa år. En och annan sommarplanta lär väl slinka med för urnorna, men det blir nog inte så många.
Men du, hur mycket trädgård har du egentligen? Har kollat dina album och det verkar finnas obegränsat. Hur hinner du med?
kerstin z5-6
Inga problem angel_not.gif det är ju ljust på nätterna coolgleam.gif .....
Fast i år är det tungt -hela maj borta och det märks ....jag är efter med allt känns det som sweatingbullets.gif

Tosan
Hehe, ja tack gode gud för ljuset! Du har en helt otrolig trädgård, jag kommer inte ens i närheten i fantasin!
Och din karl är i byggsvängen skulle jag gissa whistling.gif
kerstin z5-6
Nää... han är tandläkare ..men en rätt händig sån naughty.gif tack o lov ...

och jag har hållit på ett bra tag,med min trädgård -inpiration i 10 minuter -sen är resten transspiration:) och Tid ...
Tosan
Finns det verkligen såna! Iofs så har jag väl egentligen bara min morbror att jämföra med, och han föddes med akut TCP (tummen centralt placerad) whist.gif
Fint är det iaf.
Så småningom får kanske jag åxå till det som jag vill, har bara hållit på med min i 5 år, och under den tiden har jag ju mest försökt att göra alla fel som ska göras först blush.gif Nu börjar det iaf bli lite form på blombänken så nu fattas bara lite låga växter att sätta mellan smultronen och de höga perennerna och biennerna. Om nu rosornar överlever vill säga... giggle.gif
kerstin z5-6
Klart de kommer att leva! tummenupp.gif
Tosan
Ja, jag tror faktiskt det, tack vare dig! 000.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon