Full version: Svärmorstunga
RobertM
Hej,
jag undrar om man ska ha någon speciell jord till Svärmorstungor.

Jag hade jättefina svärmorstungor som höll på att växa ur sina krukor så jag skulle vara snäll och plantera om dom.
Men nu ca: 6 månader senare ser dom inte glada ut, de ser ut att vantrivas. Bladen har blivit liksom "skrumpna" och de växer knappt.
Det kommer lite nytt nertill, men växer inta alls lika fort som innan omplanteringen.
Jag visste inte vilken jord som jag skulle ta sså jag blandade vanlig blomjord med jord för kaktusar.

Ja, som sagt var resultatet var inte vad jag förväntat mig. Så frågan är:
Vad ska jag använda för slags jord?
Och ska jag plantera om dom igen nu på en gång eller ska jag vänta och se om dom repar till sig?

Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ge dem bra krukväxtjord som är uppblandad med små lecakulor typ Hasselfors. Svärmors tunga vill ju ha ganska väldränerad jord så den får inte vara för fin i strukturen då blir det lätt för syrefattigt + risken för övervattning ökar.

Tyvärr är många jordar urdåliga speciellt de där småpåsarna som har ganska högt literpris. Ofta är de för finfördelade och den där Så och kaktusjorden som säljs i små påsar kan man ju undra vad man ska använda den till, för till sådder är den ganska dålig och med tanke på strukturen lär den inte funka så bra till kaktusar heller.

Det går bra att plantera om nu ifall de inte verkar trivas i jorden de sitter i + om du inte har ställt ut växterna gör det (i ett lite skuggigare läge), de allra flesta krukväxter mår jättebra av en semester från inomhusklimatet.
Krolliljan
Jag planterar om mina varje år( mest för att de växer som bara den.) De blommar och mår väl av det.
Jag sätter dem i vanlig blomjord, men jag ser till att glömma att vattna dem ibland.
Chamomille
I min bok står det "svärmors tunga är nära nog oförstörbar" giggle.gif
Och "infödingarna använde förr dom hampaliknande fibrerna till pilbågssträngar".
"Alla arter har jordstammar som ibland utvecklas så kraftigt att de spränger krukan".
Vattnas mycket sparsamt. Låt jorden torka emellan. Planteras om varje år i vida låga krukor (på grund av jordstammen). Enhetsjord K eller vanlig blomjord.
Det enda som kan döda är för mycket vatten. Gamla exemplar kan överraska med väldoftande blommor.

Camilla
Eva-Helene
Jag sätter mina i Hasselforsjord, låter dom torka upp rejält mellan vattningarna och ger halv dos näring var 3:e-4:e vattning. När jag vattnar får dom c:a 1dl vardera. På vintern "glöms" dom bort (nov.-mars ung.). Den äldsta, c:a 5 år, ska till att blomma nu! bravo.gif
RobertM
Hej,
jag har fått bra tips ifrån er och jag är glad att så många svarade.
I morgon åker jag och köper jord med lecakulor i eller, om jag hittar, Hasselfors blomjord, och sedan ska jag plantera om mina växter.

Jag har förstått att kaktusjord inte är ett bra alternativ. Den har jag tyvärr också använt till en sådan här "julkaktus".
Så jag tror jag tar och planterar om den också.
freddie
Nu har jag inte last alla svaren men min spontana rekation ar: Var sparsam med vatten nar det galler denna vaxt. den behover knappt nagot alls, en liten skvatt i manaden ljusa delen av aret och endast ett par omgangar pa vinterhalvaret. Ju mindre vatten desto battre!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon