Hej på er alla! Jag har flyttat nu till ett hus med trädgård, men vet inte vad är det som jag kan plantera? Det är ju mitt i juli. Jag skulle vilja gärna ha fruktträ, går det? Jag bor i Lund, och är tacksamma för hjälpen.
Fruktträd kan du absolut ha i Lund men planteringstiden är jag osäker på.
Men i höst (aug-sept till okt-nov) kan du plantera lökar. Tulpaner och påskliljor och sådant.
mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
15-07-2007, 20:10
härdiga växter går att plantera under hela året dock är våren,hösten bästa . perenner lika så . och rosor m.m.
mindre härdiga eller enbart zon (0)1-2växter planterar man på våren och för sommar exempel som fikon,vinterjasmin,frilands hibiskus m.m.
och jag slår ett slag för rosor och gladiolus
Allt, i princip, som är odlat i kruka kan du plantera från vår till höst, men om du gör det under sommaren så tänk på att vattna ofta och ordentligt.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2007, 09:17
+Ofta har träden/buskarna i handeln stått ett bra tag i krukan nu och de flesta har rotsnurr så man får inte glömma att skära upp rotklumpen. Och som sagt vid plantering i juli måste du vattna massor det ska vara blött längre ner i marken så en kanna räcker inte långt. (+glöm inte plantera som på en kulle ifall du planterar träd och buskar)
vindspel
17-07-2007, 07:49
Jag har en väninna som köper rea plantor på hösten. Dassiga exemplar som hon tycker synd om och de blir jättefina året därpå. Bra tips om du vill köpa många perenner så här ibörjan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.