Pernilla & Lars
Så var det dags igen att inhandla ros, denna gång en klätterros som ska få klättra i en "stubbe" på c.a 2 meter, en nedsågad oxel.

Vill gärna ha den "perfekta" klättraren, dvs en härdig, "evigt" blommande och gärna doftande
- 2 av 3 möjliga skulle faktiskt oxå funka yes.gif

Tager tacksamt emot massor av härliga förslag från just era favoriter, gärna med bilder tummenupp.gif

Skulle ju faktiskt även funka med två olika klättrare som får lösa av varandra, eller vad säger ni g.gif

TACK SNÄLLA!
smiley_small_hug.gif
AnnammA
Det beror ju på vilken zon ni bor i...Jag bor i zon 1-2, och hos mig blir Wrams Gunnarstorpsrosen stor, och kan bli rätt så hög, men den är bara delvis återblommande(kan blomma om med några blommor). Ghislain de Féligonde är en jätte hos mig, men det tror jag beror på läget.(Hon remonterar och blommar rikligt)Rosa Helena"Lykkefund" är en klättrare som kan bli enorm, men blommar endast en gång. Likaså Flammentanz, som är en mycket bra och härdig ros.
Bilder:Ghislain de Féligonde
Ghislain3.JPG

Flamment2.JPG
Flammentanz

Wrams4.JPG
Wrams Gunnarstorp

Hälsn

AnnA

Pernilla & Lars
Hej & Tack för de fina bilderna thanks.gif

Vi bor i Uppsala ute på en slätt så normalt brukar vi zonmässigt ligga någonstans mellan 3 & 4, men eftersom detta kommer att bli ett skyddat läge så kommer det defenitivt att vara zon 3 kanske till och med zon 2, vilket gör att vi kanske kan titta på lite flera sorter än normalt bravo.gif

Vad tror ni om Coral Dawn? Är det någon som har någon större erfarenhet av den confused.gif

Mera förslag och bilder tack
smiley_small_hug.gif
stina
Jag har en Coral Dawn och min frös ner helt i vintras (zon 2-3). Men det kan ju vara den knasiga höstens fel... Jag gillar dock New Dawn bättre. Har en som växer så det knakar, inte fryser ner något alls och jag tycker den är sagolikt vacker. Har tyvärr ingen bild....
Pernilla & Lars
Har två stycken New Dahn redan så det känns inte så aktuellt med ytterligare 1, men visst är den vacker.
Jasså, din Coral Dawn frös ner helt, det var tråkigt så då blir det nog inte någon sådan, hmmmm vad ska man välja?

Är det ingen som har flera förslag på bra klättrare confused.gif
Kajsa

Etude, zon 4, planterad mot en södervägg men fryser aldrig ner här, skyddat, lite doft, prydlig ros.

Bonica Climbing, zon 5, ca 2 m frös inte ner en cm i vinter, blanka blad, frisk, lite doft

Irma Balsgårdsros, rotäkta, zon 5 stora ros/aprikosa blommor, tar små pauser men blommar om, fryser aldrig ner
Doftar lite, har stora taggar, regntålig. Närbilder i mitt album, älsklingsros

Louise Odier, gammaldags ros blir 3 m efter många år, doftar starkt, zon 5, fryser aldrig ner

Freja Balsgårdsros, rotäkta, zon 5 och mycket växtkraft, fyser inte ner, ca 3 m
tar små pauser men annars blommor till hösten, också regntålig.
Ja är överförtjust i alla de 4 Balsgårdsrosorna rose.gif

Ja det var mina favoriter, har fler i mitt album, men jag tror du bor lite, lite kallare än mig
så kanske zon 3 rosor kommer att frysa ner ? Trier, Penny Lane, Rosarium Uetersen tex. frös
i botten i vinter här, Ghislaine de Feligonde snor jag in i säck vintertid, blir bara en buskros här.
AnnammA
Jag har inte den själv, men har funderat på att köpa den; "Awakening" en muterad "New Dawn" med dubbel blomma. Sägs vara mycket vacker...
Hälsn
AnnA
Pernilla & Lars
Ojoj vad svårt det är att välja, det finns ju massvis med vackra rosor sweatingbullets.gif

Har några funderingar kring dessa sorter som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med;
Lykkefynd - har från en del håll hört att den ska vara så gott som taggfri medan andra säger precis tvärtom?
Valdemar, Multiflora - härdighet, blomningstid storlek
Zepherin Drouhin - härdighet, blomningstid storlek
American Pillar- härdighet, blomningstid storlek
Veilchienblau (hur nu det stavas ??? ) - härdighet, blomningstid storlek

I övrigt så ligger för tillfället Bonica Climbing högt på listan bravo.gif

Vill gärna ha en ros som blir ganska så tät, inte så spretig om ni förstår vad jag menar, sedan är det bara plus om den har väldigt få taggar, är tyvärr inte så förtjust i "taggbuskar" g.gif

Ja, usch vad man kan vara besvärlig, men jag hoppas att ni har överseende med det.
smiley_small_hug.gif

Kajsa
Har bara Lykkefund av dessa och den är helt liten ännu, men vi tittar i LÅG/ Rosbibeln och där står om taggarna " Taggar ytterst få, stora, grova och kloböjda "
Zephirine Drouhin, zon 3, taggfri, från 2-3 m x 1.20 m. Kan visst få kraftiga angrepp av mjöldagg. Stark doft. Remonterar.
American Pillar, zon 3, och 2 - 5 m hög x 6 m, svag doft, nypon, blommar 1 ggn. Står " för de varmaste delarna av landet "
Veilchenblau, zon 3, 0ch 2- 4 m x 4 m, få taggar, svag doft. blommar 1 ggn

Övriga och dessa ta och läs på ROSLISTAN där får du en massa åsikter om rosorna av privatpersoner, där hittar du alla som är namngivna i spalten.
Men tror du ska undvika zon 3 rosor som klätterrosor, dom kommer frysa ner för hårt, man behöver en frysmarginal.
Pernilla & Lars
Hmmm, nu är jag totalt villrådig. Så många sorter att välja på men ändå inte om ni förstår vad jag menar whist.gif

Trodde verkligen att jag skulle kunna ha en zon 3 ros eftersom jag har ett ganska skyddat läge men får avböja mig, litar helt fullt på erfarna rosodlare yes.gif

Nu får jag se till att gå in på roslistan och ta mig en ny funderare på vad som kan vara den "perfekta" klätterrosen för jag vet att någonstans där ute så finns den och väntar på mig wub.gif

Tack för alla fina bilder & råd.
smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
American pillar har jag den är vacker + mycket kraftigväxande (den är mera åt det rosa hållet tycker jag ocyh när man söker bilder på sorten hittar man både bilder på mer rosa varianter och de som är åt det rödare hållet, kanske vilken jord man odlar i styr hurpass färgen blir), jag har den vid en husvägg och den har lite problem med mjöldagg men det brukar mest vara topparna som blir drabbade och för att se dem måste jag ofta titta ut genom fönstret på andra våningen, lite mjöldagg kan man öven hitta på baksidan av blommorna men det är inget man ser när man tittar rakt på plantan. Engångsblommande, enkla blommor (fina även vid regniga somrar), blommar på äldre ved. Fryser inte ner någonting under vintern hos mig men i högre zoner blir det nog större risk.

Riktigt hemska taggar dock, jag har rivsår överallt idag, jag klippte ner min American pillar rejält igår det är inte mycket kvar (inte riktigt rätt tid för rosklippning men huset ska målas och som ska tvätta husfasaden kommer imorgon eller i övermorgon enligt förvarningen vi fått, som tur är var blomningen nästan över så jag hann njuta av blommorna).

(Jag har även kapat ner Flammentanzen och där fick jag inte lika mycket rivsår, nästa år lär jag inte få så mycket blommor men rosorna behövde nog ändå en utrensning det var en hel del dött i plantorna som jag inte hade kommit åt att klippa tidigare)
Pernilla & Lars
Stackars dig med alla rivsår -cry-.gif

Det är nog därför jag vill ha en klätterros med få eller helst inga taggar alls, har väldigt svårt för "taggbuskar" och rivsår thumbdown.gif

Jag har också strukit nästan alla zon3 rosor på listan och går en zon högre för att hitta min kärlek wub.gif
Kanske blir det någon eller några av dessa till slut,

Bonica Climbing
Balder
William Baffin

Ska faktiskt bege mig till handelsträdgården nu och kika runt lite för att sedan gå in i roslistan ännu en gång, hon finns där ute någonstans, det vet jag ........... yahoo.gif

smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Skickar dej en länk till Anna i Uppsalas klängrosalbum -där ser du vad som går bra o mindre bra hemma hos dej smile.gif
Annas rosor

observera att bara klängrosor ej kanadensare är med i just denna del -du kan scrolla -o välja även kanadensiska rosor osv ..
Pernilla & Lars
Nu tror jag att jag har bestämt mig bravo.gif

Jag tror att det blir en Lykkefund och en Rosenholm, tror att dom två skulle kunna bli kanon i min oxel som för övrigt visade sig vara en 4 meters stubbe och inte 2 som jag trodde tidigare tummenupp.gif

Vad tror ni erfarna rosen entusiaster om det, kan det funka här i Uppsala i ett skyddat läge confused.gif samt är det någon som har erfarenhet av dessa två sorter.

Tack alla för hjälpen!
smiley_small_hug.gif

Kajsa
Jag har båda, Lykkefund är tuff den går bra det är så många som intygat på Rosforum, min är nyplanterad mot en björk, det är full rulle på den första sommaren. Rosenholm satte jag i höstas efter ett besök i Nora hos en rosfantast och där var den stor, så jag tänkte går den i Nora så går den hos mig. Min är 1.5 m nu och jag hoppas den blir stor med åren. En annan klätterros jag satt ny i vår är Awakening den är mer fylld än New Dawn och blir stor.
Jo, Bonica Cl. har just skjutit 3 m skott, så den kommer inte stanna på 2 m som Rosenposten skrev.
Pernilla & Lars
Hej!

Jag har ju glömt att tala om vad det blev för rosor till slut som ska få klättra upp på min oxel
"stubbe" (cirka 2 meter hög) whistling.gif

På den ena sidan om stammen så blev det en Symphati och på den andra sidan blev det en Ghislaine de Feligonde bravo.gif

Om ni har några som helst erfarenheter av en eller båda av dessa och/eller bilder på dom så skriv gärna ett inlägg tummenupp.gif

smiley_small_hug.gif
Pernilla
kerstin z5-6
Bägge är underbara rosor -men lite klena hos mej beroende på zonen -tror det blir utmärkt hos er smile.gif
Kajsa
Har Ghislaine de Feligonde sedan flera år, den växer skyddat vid vår uteplats inga nordvindar når in där, men jag snor in den med väv vintertid, osäker om det är överdrivet men i vintras frös samtliga myskrosor i botten även Mozart för den milda dec. och sedan kyla i januari. Ghislaine de Feligonde klarade sig dock helt, insvept i väv, den är ca 1. 30 hög verkar vilja bli bred, doftar och är ljuvlig. Tveksamt om den vill bli hög här, zon 4 ros ??? Men myskrosor blommar på nya grenar om dom fryser, Mozart blev 1.5 m och har blommat mycket trots bakslaget i vinter.

G. de Feligonde och Amber Queen till höger
bild från förra året, rosen är lite högre nu.
Pernilla & Lars
Va glad jag blir när jag ser din vackra bild över en av mina nytillskott i familjen. Jag ser verkligen fram emot framtida blommor och doft. Vilken zon tillhör du Kajsa? Jag hade hoppats att slippa täcka över mina klätterrosor eftersom dom står så pass skyddat som dom gör, vad tror du eller ni andra som läser detta confused.gif

Roligt också att du nämner en annan nyinköpt favorit för i år, nämligen Mozart. Jag har tittat på den länge och i år slog jag till, jag hinner dock inte få ner den på sin rätta plats i år så den kommer att få övervintra i pallkrage. I en annan pallkrage står en Louise Bugnet som också väntar på att få flytta till sitt rätta hem. Mozart står just nu och blommar för fullt och hela den lilla busken är full med nya knoppar, är den inte fantastiskt wub.gif

Måste även passa på att berätta att mina barn fick en varsin snittros för lite drygt 1 år sedan som vi hade i en vas i köket. Dessa glömdes bort och torkade på plats. En dag i somras när jag fick för mig att kasta dessa kvistar så visade det sig att dom hade fått nya blad, jag väntade ytterligare ett tag och såg till min förvåning att flera nya blad kom. Tog ur dom ur vasen och döm om min förvåning när jag såg att båda rosorna utvecklat var sitt rotsystem. Jag satte ner bägge två i en av pallkragarna och båda har blivit en varsin pytteliten buske med en hel del blad .... Ska nu prova att övervintra dessa och se om det kan bli något mer av dom. Har ni andra varit med om något dylikt, för det hade inte jag. rose.gif

smiley_small_hug.gif
Pernilla

Kajsa
Jag bor i Västerås, men långt från mälaren, mer mot Sala omgiven av kalla fält, jag vill nog ha det till zon 4 här, på min framsida väljer jag zon 5 rosor i första hand. Mozart har jag nog haft 6 år den är mycket härdig och tuff brukar aldrig frysa, förra året ett undantag för den konstiga hösten. G. de Feligonde är klenare, ska du ha den som klätterros ev. får du vira in den med vinterväv, men ni ser väl med tiden, vintrarna är också olika.
Kul med snittrosen, jag har aldrig fått till rötter på dom, men har allt försökt, det är Kerstin här som är en baddare på det där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon