|
Som ni ser är jag helt ny här - och även helt ny i odlingsvärlden. Har precis blivit med odlingslott och behöver en förvaringslåda alternativt en liten, liten bod där jag kan förvara mina trädgårdsredskap. Spade, grep, krattor mm.
Har inte hittat några bra att köpa så jag inser att jag kanske måste bygga själv - MEN HUR? Har någon en bra ritning på enkel låda/bod så vore jag innerligt tacksam.
Är ingen hejare på att snickra så det får gärna vara enkelt.
/C
Ingen ritning, men enklast är nog en bit plywood som du skruvar ihop till en låda. Pianogångjärn till locket och ett par hänglåsöglor.
Plywood låter som en bra idé. Tack!
Vet du om man ska ha nån speciell variant för att den ska tåla väder, vind och vatten? Eller ska man behandla den på nåt sätt?
Chamomille
16-07-2007, 01:36
Kolla här. http://www.tv4.se/316463.htmlKanske vore nåt. Vill ha själv....
Ååh, det ser ju jättefint ut. Precis lagom. Och med både upphängning och hyllor - toppen! Nu är bara frågan om man klarar av att få ihop det - de får det ju att se så lätt ut på tv. Men friskt vågat...
Chamomille
16-07-2007, 10:28
CITAT (Clella @ 16-07-2007, 11:21)  Ååh, det ser ju jättefint ut. Precis lagom. Och med både upphängning och hyllor - toppen! Nu är bara frågan om man klarar av att få ihop det - de får det ju att se så lätt ut på tv. Men friskt vågat... å hälften brunnet.. De e "bara" å snickra på.. Det kan inte bli mer än fel...
CITAT (Clella @ 16-07-2007, 01:40)  Plywood låter som en bra idé. Tack!
Vet du om man ska ha nån speciell variant för att den ska tåla väder, vind och vatten? Eller ska man behandla den på nåt sätt? Vet inte om det finns olika sorter, Plywood är ju plywood liksom. Finns väl lite olika tjocklekar dock, men 10-12 mm borde väl va lagom. Det enda är väl att man kanske borde lacka/måla sågytorna så du inte får in fukt mellan lamellerna. Men fråga där du köper den så får du nog ett säkrare svar. De gör ju ofta lådor för sand och sånt i plywood.
Tack, snälla ni för hjälpen!
Har ännu inte bestämt mig för om det blir en plywoodlåda eller en TV4-bod. Besöket på brädgården - vad gubbsen där säger och vad prislappen blir - får avgöra.
Finns hur många sorteras plywood som helst. Det man ska ha är formplywood. Svindyr men håller länge det fins billig plyfa som kallas ryssplyfa... gissa varför, men jag skulle gissa att en sån låda håller max ett år... Jag har precis byggt en låda, kan försöka ge mig på beskrivnign senare, om det är önskvärt,
En liten beskrivning skulle uppskattas STORT  !!! Vad du har använt för material, mått och ungefärligt tillvägagångssätt (för som sagt så har jag knappt snickrat sen slöjden i skolan...)
CITAT (Ralf @ 16-07-2007, 23:34)  Finns hur många sorteras plywood som helst. Det man ska ha är formplywood. Svindyr men håller länge det fins billig plyfa som kallas ryssplyfa... gissa varför, men jag skulle gissa att en sån låda håller max ett år... Jag har precis byggt en låda, kan försöka ge mig på beskrivnign senare, om det är önskvärt, Man lär sig nåt nytt varje dag...Och det är ju formplyfa man kommit i kontakt med bara. Därför jag inte trodde att det fanns nåt annat.
Vill man göra det riktigt riktigt enkelt för sig så köper man en billig dynbox och lägger redskapen i.
CITAT (tinnak @ 17-07-2007, 21:15)  Vill man göra det riktigt riktigt enkelt för sig så köper man en billig dynbox och lägger redskapen i. Listigt! Kostar väl 250:- på jysk, och nu kan de ju va ännu billigare när säsongen börjar avta. Kan kanske bli lite korta bara beroende på vad man ska ha i.
En dynbox var min första tanke. Men de jag hittat är bara 120 centimeter breda - försök få ned en lövräfsa i den
CITAT (Clella @ 18-07-2007, 01:03)  En dynbox var min första tanke. Men de jag hittat är bara 120 centimeter breda - försök få ned en lövräfsa i den  Borra ett hål o stick ut skaftet genom det. Beskrvining,vet ej om min låda var så bra... kanske enklare att kika på någon annan låda eller att försöka hitta nån bok på biblioteket. Skulle jag bygga kåda nu skulle jag en del annorlunda.
CITAT (Ralf @ 18-07-2007, 20:21)  Beskrvining,vet ej om min låda var så bra... kanske enklare att kika på någon annan låda eller att försöka hitta nån bok på biblioteket.
Skulle jag bygga kåda nu skulle jag en del annorlunda. Ok, har du lust att dela med dig av dina misstag? Vad blev inte bra och vad skulle du göra annorlunda idag?
Eva-Helene
03-08-2007, 12:50
CITAT (Clella @ 03-08-2007, 10:28)  Ok, har du lust att dela med dig av dina misstag? Vad blev inte bra och vad skulle du göra annorlunda idag? Ja, tala om det, för man kan ju lära av andras misstag också!
Killensomvillhagrönafingrar
08-08-2007, 07:42
Jag byggde en dyn/filtbox av lite större mått. Tog samma panel som huset samt byggde ett lock som jag målade i samma kulör som detaljerna är på huset. Fungerar ypperligt dock blev locket lite väl tungt då jag använt gammalt byggmaterial.
Rent ut sagt behövs det inte mycket till beskrivning. Slå ihop en ram av virke så den passar på platsen. (Jag gjorde den lagom hög för att kunna fungera som bänk) Grovkapa panelen och fäst den med skruv Såga till en snygg kant utmed ramen. Fortsätt likadant runt om.
Bygg ett lock och fäst det med rejäla gångjärn, låt locket gå ner lite överlådan så att regnvattnet rinner på utsidan. Sätt knutar på lådan. Klart.
Susanne i Linköping
11-08-2007, 12:28
Killen, vi som inte vet hur man ska börja ens vill gärna veta lite mera. "Slå ihop en ram av virke" låter enkelt men vilka dimensioner behövs, vilken del ska man börja med, vad ska vila mot marken, hur ska man fästa ihop delarna...
I fjol gjorde jag en kattfälla (som funkade) så helt mitt i handen har jag inte tummen, men större grejer som ska tåla att stå på marken går jag bet på.
Och innan någon börjar skrika om att man minsann inte får fånga katter hur som helst är det säkrast att jag tillägger att det var ett gäng förvildade kattungar som skulle fångas, med kattmammans ägares samtycke. På landet blir det ibland en del vildkatter om man inte ser upp. Alla de infångade kattungarna fick så småningom nya hem, och mamman är numera kastrerad!
Jag byggde låda i råspont 17*95 mm Till locket och botten hade jag en formplyfaskiva som var 1200 mm bred och 12½ mm tjock.
Tror lådan blev ca 1150 mm bred. styrde bland annat av bredden på skivan. Om man behöver få in längre redskap kan man såga hål i sidan på lådan o sticka ut skaftet där.
Innan jag började så oljade jag in alla träbitar i vanlig träolja.
Det jag skulle göra idag annorslunda är att jag skulle spika ihop alla panel i en enda stor bit o sedan såga isär allt för de olika sidor. sidorna måste sedan snedkapas lite granna så att översidan ej bil plan.
I kanten på varje bit hade jag en extra planka så att man kan spika ihop de olika sidorna
Under i lådan hade jag tre st tvärbitar som botten vilade på. Lådan ställde vi sedan på några betongplattor
Det som var lite havlstruligt var gångjärnen.
för att få dom helt rätt var jag tvugnen att skruva fast dem i en list i locket o göra ett spår bak i lådan för denna list.
Gångjärn och låsbleck skrivade jag fast med sk vagnsbultar som ej har något spår i skallen.
Men som sagt; kika på annan låda eller försök hitta beskrivnign på bibliotek.
Jag ska försöka få fram bilder på lådan jag har byggt.
Susanne hoppas inte kattstackaren blev kastrerad...
Susanne i Linköping
11-08-2007, 21:20
Min kolonigranne har en redskapslåda som fått ett extra vattenskydd i form av en bit takpapp. Den är fastspikad från sidorna på locket så att den går ner några cm på alla sidor. På gångjärnssidan veckar den sig lite eftersom den är för stor, men det verkar funka ändå. Varför den där biten på baksidan inte blev bortskuren vet jag mycket väl, det var nämligen jag som kapade till biten (fick takpapp över från när jag la om taket på kolonistugan) och takpapp är förbaskat segt att skära i.
Själva lådan tror jag är gjord i plywood, och den såg ganska gammal ut redan för fem år sen när jag köpte min kolonistuga.
När det gäller katten trodde jag ända tills i fjol att det hette "sterilisera" honkatter, men när jag frågade på kattforum fick jag veta att man kastrerar både han- och honkatter. Sterilisering är, precis som hos människor, att man inte tar bort något utan bara kopplar isär delarna, så att säga.
cecland
12-08-2007, 17:19
Ernst i Sommartorpet byggde en verktygsbod av en lagerhylla som han satte dit väggar på. Verkar smart och hyfsat enkelt. Programmet finns på SVTs hemsida. Säkert har de lagt upp ritning också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|