tmf
Jag läste nyss den utmärkta artikeln om gödsling som man hittar via en länk från förstasidan här på odla.nu. Enligt artikeln är det (lite tillspetsat) bara dumbommar som inte gödslar med mänsklig urin. Vår urin innehåller lika goda eller bättre gödningsmedel jämtfört med köpeprodukterna. Den ska dock spädas.

Min fråga: Vågar man använda utspädd urin till sina krukplanteringar på uteplatser och balkonger? Luktar det om man späder t ex med 10 ggr vatten? Mina grannar finns bara någon meter bort...

Någon med erfarenhet?

Tildus
Åsa, mälardalen zon 2
Luktar just ingenting ifall man använder färsk urin direkt, kanske du kan känna lukt ifall du sticker ner nosen några centimeter från krukkanten när det är nyvattnat. Jag brukar använda "Guldvatten" till mina krukväxter ibland och de verkar trivas utmärkt. Mina växter är ofta ganska torra när jag vattnar så jag brukar späda lite mer än 10 gånger.

Jag brukar göra gödning själv för det mesta ex. nässelvatten, vallörtsgödning, guldvatten och det fungerar utmärkt alltihop, nässelvatten stinker dock ett tag efter att man vattnat men det brukar bara vara i någon timme eller så, så jag använder det ibland även i uterummet.
tmf
Tack Åsa för goda råd. Jag ska absolut prova med guldvatten!

Tildus, zon 2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon