Fizzgigg
Jag har skaffat en köttätande växt av modellen Sarracena (ser ut som långa trumpeter) och har skaffat batterivatten för bevattningen eftersom de tydligen ska hata kranvatten. Men eftersom det är kronisk brist på flugor hemma och katterna är för stora, vad "matar" man en sådan växt med? Rå köttfärs när jag gör köttbullar eller?
Eva-Helene
Inte batterivatten!!! Regnvatten eller kranvatten som fått stå ett dygn eller så är OK. Det är kalk och klor dom inte tål så bra. En aning krukväxtnäring en gång/månad ungefär, ett gryn rå köttfärs nå´n gång. Så klarade jag min Venus i några år.
Fizzgigg
Då får det bli köttfärs och sånt.

Däremot så läste jag följande på webbplatsen Brutala blommor:

BATTERIVATTEN
Detta är destillerat vatten, och går utmärkt att använda. Billigaste sättet är att köpa större mängd och prata till sig en rejäl rabatt.

Och om kran- och regnvatten:

KRANVATTEN
Vattenverket kontrollerar vårt dricksvatten (kranvatten) och tillsätter KLOR för att tex. bakterier inte skall kunna frodas här. Även KALK tillsätts för att inte våra ledningar skall ta skada av vattnet.
De flesta köttätande växter SKYR kalk, dvs. de tål inte kalk.
Vårt kranvattens PH värde ligger på ca: 8.3 och det är därför för högt.
Det går att ge dem kranvatten, som en nödlösning. Beroende på vart man bor så kan alltså vattenkvalitén variera. Man kan kontakta vattenverket och be om en analys ifall man vill veta vad som finns i kranvattnet.

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

STÅ ÖVER NATTEN:ställa vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har använts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

** OM man endast har kranvattten att tillgå så kan man plantera om växten 1 gång varje år för att på så sätt få bort kalkuppbyggnaden som blir i växtens substrat.

REGNVATTEN

Regnvatten går utmärkt att samla in. Visst är det föroreningar i regnvattnet, och det ser man när man haft det i en vit hink. Men trots det så är det ändå långt mycket bättre än kranvattnet.

Brutala blommor
kerstin z5-6
eller att åtminstone sommartid ha den ute smile.gif
MariaS
Har mina Sarrascenior planterade i dammen året runt. Inga tillsatser mer än guldfiskbajs här. blush.gif
gunvor
Men oj så mycket konstiga växter det fanns under länken till brutata växter ! Tack

http://brutalablommor.se/

brutala blommor heter det ju!
Bettis
slap.gif Jag som har vattnat min med kranvatten hela tiden fear.gif
Kee
CITAT (Fizzgigg @ 16-07-2007, 14:33) *
Även KALK tillsätts för att inte våra ledningar skall ta skada av vattnet.

Detta ställer jag mig ytterst tveksam till. Kalciumkarbonat finns naturligt i alla vatten som haft utbyte med vittrande bergarter. Visst det finns "kalk" i vattnet, men det tillsätts INTE! Höga kalkhalter är ett aber för vattenverket då det bygger upp avlagringar som till slut kan sätta igen vattenledningar.
Alexander-VG-zon3
ge den inte köttfärs . den är van vid att växa fattigt . ha den ute på sommaren skaffar den mat själv . man kan faktiskt ''mata'' ihjäl dom .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon