ingelaha
Hej
Jag önskar få tips, råd och gärna se bilder kring att vi ska anlägga ett land i en liten men bred sluttning.
I sluttningen ska vi ha en trappa (blir väl tre trappsteg) upp till den andra gräsmattan.
Vi har lagt stockar upp- och nedtill men funderar nu över vad som skulle göra denna avgränsning mellan den nedre och den övre gräsmattan snyggast.
Stenparti känns inte riktigt roligt. Perenner japp, buskar... kanske? Vet som sagt inte utan tänkte höra vad ni här gjort eller sett och hur ni tänker....
Totalt är väl landet sex meter brett...
Tips på växter och annat tas tacksamt emot.
Mvh
/Ingela
son 4

kerstin z5-6
Läge för rabatterna ? norr -söder ?? är ju avgörande för växttips
ingelaha
Hej, förlåt!!
Det är väst och det är sol från lunchtid och ända tills solen går ned.
/Ingela
kerstin z5-6
Rosor kanske? de mer kompakta borde bli snygga, nån/några trevliga barrväxter ?

Trevliga prydnadsbuskar som benved och krypoxbär

och massor av låga solälskande perenner

För det är knivigt att rensa en slänt ..
ingelaha
Mmmm tack för tanken kring barrväxter
det har jag inte tänkt på... ska kika på vad det finns.
Ja marktäckande har jag ju tänk mig, om inte annat så för att det tråkigaste som finns är när rensning av ogräs blir ett måste. Jag menar i bland är det trevligt men inte alltid och ju mindre man då har att hålla rent ju bättre.

Några förslag på perenner??!
Man kanske ska hålla sig till lite mindre sorter så att det inte blir som en "häck" så man inte ser upp till den andra gräsmattan?
- Där har jag två örthjul med massa trevliga växter som bla fjärillarna gillar och trivsamt att se dem också...

Som märks är jag absolut nybörjare i trädgård men en stor entusiast wink.gif
kerstin z5-6
Ja -de låga tål ofta torr läget bättre dessutom -Sandmalört sockblomma låga kuddbildande nävor , lammöra -tänk silverbladverk o lågt i tväraste delen , de är torktåligast
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon