MrsFritz
Vi hade rätt många hallonbuskar tills halva tomten blev tillfällig hästhage. De som nu finns kvar skulle behöva flyttas, men när är bästa tiden för att göra det? Kan jag flytta dem nu, mitt i juli?

Jag hade tänkt att gräva ett "dike" och fylla på med jord och hästgödsel. Marken där hallonen växer nu är ganska lerig och det är den på nya platsen också. Om jag gräver upp buskarna, bör jag i så fall beskära dem också?

Eller är det helt enkelt bäst att antingen förbereda nya platsen och plantera om dem nästa år? Jag står verkligen helt handfallen, jag har ingen aning om vad de stackars buskarna mår bäst av! confused.gif
Skogsbrynet
www.hallonplantor.se kanske kan ge dig svar på frågan om förflyttning av dina hallonplantor
Åsa, mälardalen zon 2
Höst och vår brukar funka för lövfällande växter man bör undvika flytt under den varmaste årstiden då de är i full grönska.

Ett annat tips: Ta inte bort jorden på nya platsen för att ersätta den med köpejord, det brukar inte bli lyckat (speciellt inte om det är lite tyngre lerjord) blanda istället upp den naturliga jorden med sånt som typ kompostjord, flis, bark, halvförmultnat barrmaterial, löv, halm, kogödse, hästgödsell etc.
MrsFritz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-07-2007, 01:07) *
Höst och vår brukar funka för lövfällande växter man bör undvika flytt under den varmaste årstiden då de är i full grönska.

Ett annat tips: Ta inte bort jorden på nya platsen för att ersätta den med köpejord, det brukar inte bli lyckat (speciellt inte om det är lite tyngre lerjord) blanda istället upp den naturliga jorden med sånt som typ kompostjord, flis, bark, halvförmultnat barrmaterial, löv, halm, kogödse, hästgödsell etc.

Tusen tack för ditt svar! Nu känns flytten av buskarna mycket mindre komplicerad. Jag väntar till i höst. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon